۱۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

گفتگوی دکترفرهاد تجری درباره سفرآینده ریس جمهور به استان کرمانشاه

منتخب مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس دهم با بیان اینکه استان کرمانشاه با مشکلات فراوانی در حوزه‌های مختلف روبرو است که بیکاری از مهمترین آنهاست، گفت: سفر آینده رییس جمهور و هیات دولت به استان، فرصت مناسبی برای توسعه کرمانشاه است که نباید آن را از دست بدهیم. فرهاد تجری با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران کرمانشاه، با اشاره به مشکلات فراوان استان، گفت: متاسفانه عواملی از جمله ضعف مدیریتی، خسارت‌های ناشی از جنگ، عدم مطالبه‌گری نمایندگان دوره‌های پیشین، عدم اقبال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و فرهنگ ضعیف کار در منطقه همگی موجب شده تا امروز شاهد معضلات و مشکلات فراوانی در استان باشیم. وی تصریح کرد: امروز شاهدیم که استان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و یکی از مشکلاتی که به بحران تبدیل شده بحث بیکاری استان است که متاسفانه همواره استان در این زمینه در رتبه‌های اول کشوری قرار دارد. تجری افزود: هرکدام از مشکلات و معضلات استان نیاز به تحلیل خاص خود دارد تا با یافتن چرایی علت آن، بتوان در جهت رفع آن اقدام کرد. تجری با بیان اینکه مشکلات بسیاری بر سر راه رفع مشکل بیکاری استان وجود دارد، به اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و افزود: بر اساس این بند از قانون اساسی دولت نمی‌‎تواند خود سرمایه گذاری کند و باید بخش خصوصی در این زمینه وارد کار شود و متاسفانه شاهد عدم استقبال این بخش جهت سرمایه گذاری در استان هستیم. وی ایجاد مناطق ویژه و آزاد اقتصادی، اصلاح قانون کار و فراهم کردن بستر سرمایه گذاری بخش خصوصی را از جمله راهکارهای موثر در رفع مشکلات اقتصادی استان و معضل بیکاری عنوان کرد.

تجری مناطق ویژه و آزاد اقتصادی را بستر مناسبی برای رونق سرمایه‌گذاری در استان عنوان کرد و افزود: قطعا امتیازاتی که برای سرمایه گذاری در این مناطق داده می‌شود، موجب استقبال سرمایه گذاران برای حضور در این مناطق خواهد بود.

منتخب مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: در کنار فراهم کردن بسترهای سرمایه گذاری، نیاز به اصلاح قوانین کار داریم.

وی تصریح کرد: بسیاری قوانین ما در حوزه کار قدیمی بوده و نیاز است تا تغییرات جدی پیدا کنند و شاید اغراق نباشد اگر بگوییم امروز یکی از علل بیکاری در کشور و استان قانون کار است.

وی افزود: قانون کار و تامین اجتماعی باید با رویکر اقتصاد آزاد تنظیم شود و از اقتصاد دولتی و سوسیالیستی دور شود.

سفر "هیات دولت" به کرمانشاه فرصتی است که نباید از دست بدهیم

تجری افزود: علاوه بر این اقدامات باید برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در جهت رفع مشکلات اقتصادی استان و معضل بیکاری تنظیم شود.

وی به سفر هیات دولت به استان در آینده‌ای نزدیک اشاره کرد و افزود: این فرصت بسیار مغتنمی برای استان است و حوزه استانداری باید به همراه کارشناسان بخش خصوصی مطالبات و پیشنهادهای عملیاتی و اجرایی را جهت رفع مشکلات اقتصادی و معضل بیکاری ارائه کنند.

وی افزود: این پیشنهادات باید قابل عملیاتی شدن باشند و باید تلاش شود تا از این سفر حداقل به عنوان یک مسکن مقطعی برای ساماندهی بخش اشتغال استان بهره برد.

تجری اظهار کرد: در برنامه‌های میان مدت و بلندمدت نیز باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان در نظر گرفته شود و بر اساس آن برنامه ریزی موثر و عملیاتی در جهت رفع مشکلات استان صورت گیرد.

وی به اقلیم چهارفصل استان اشاره کرد و افزود: کرمانشاه استانی چهار فصل با جاذبه‌های گردشگری بسیار است و در کنار این پتانسیل خوبی در بخش کشاورزی دارد و از نظر پتانسیل مرزی هم بیش ترین مرز را با کشور عراق دارد که همه این‌ها ظرفیت خوبی است که می‌توان با بهره گیری از آنها در جهت رفع مشکلات استان اقدام کرد.

نمایندگان جدید عزم جدی برای توسعه استان دارند

منتخب مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب به دوران پسابرجام هم اشاره کرد و افزود: چنانچه آمریکا و غرب به تعهداتشان عمل کنند، فرصت خوبی برای ورود سرمایه گذاران و منابع به کشور فراهم می‌شود و در این زمان کرمانشاه می‌تواند فرصتی برای جذب بیشتر منابع و اعتبارات به سمت خود داشته باشد که در صورت فراهم شدن این فرصت، همت همه مسئولین و نمایندگان استان در این زمینه نیاز است.

تجری به اتحاد و انسجام شش منتخب استان در مجلس دهم شورای اسلامی، اشاره کرد و افزود: خوشبختانه هر شش منتخب راه یافته به مجلس در دوره اول انتخابات، ارتباطات خوبی را با هم برقرار کرده‌اند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه بین هر شش نفر این عزم و نگاه مشترک وجود دارد که تعامل با یکدیگر را یک ضرورت برای توسعه همه جانبه استان می‌دانند.

تجری با بیان اینکه مدیریت استان و بویژه شخص استاندار نیز نگاه توسعه ‎‌ای دارند، ابراز امیدواری کرد: مجمع نمایندگان استان بتواند با همکاری مجموعه مدیریتی استان در سطح ملی و در زمینه کسب مطالبات کشوری آنچه که سهم و حق استان است را جذب کنند.

مرزنشینان از نعمت‌های "مرز" بی بهره‌اند

تجری در ادامه به آسیب های وارده به استان و بویژه مناطق مرزنشین در دوران هشت ساله دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: شهرهای مرزی استان مانند قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب به وقت خود در زمان هشت ساله دفاع مقدس بیشترین صدمات و خسارات را دیدند و این در حالیست که همین شهرها در حال حاضر که مرز یک فرصت به شمار می‌رود، کمترین منفعت را می‌برند.

وی افزود: با اتمام جنگ متاسفانه آسیب‌های جنگ برای مردم این مناطق ادامه داشته و تعدادی از آنها در میادین مین جان باختند. میادینی که بیست سال پس از جنگ با رایزنی‌ها و پیگیری بسیار با وزارت دفاع توانستیم برای پاکسازی آنها اقدام کنیم.

وی تعریض گردنه استراتژیک پاتاق را از اقدامات مناسب بریا توسعه منطقه دانست و افزود: یکی دیگر از مطلباتی که در جهت رفع محرومیت شهرهای مرزی استان پیگیر آن بودیم راه اندازی منطقه آزاد قصرشیرین بود تا علاوه بر فراهم شدن بستر مناسب سرمایه گذاری، زمینه اشتغال جوانان مرزنشین را هم فراهم کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه این اقدامات در سالهای گذشته چندان پیگیری نشد و امروز شاهدیم که استانهای کردستان و ایلام و سایر استانهای مرزی که موقعیت مرزی آنها از نظر وسعت و موقعیت توپوگرافی منطقه قابل قیاس با مرزهای استان کرمانشاه نیست، بهره‌برداری به مراتب بهتر و بیشتری از مرز دارند.

وی کم کاری مسئولین استان را در این زمینه دخیل دانست و افزود: متاسفانه نبود روحیه مطالبه گری در استان موجب فرصت سوزی‌های بسیاری شده و امیدواریم در آینده بتوانیم تا حد امکان این کم کاری‌ها را جبران کنیم.

"منطقه آزاد قصرشیرین" از اولویت دارترین مناطق آزاد کشور است

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس هشتم احداث منطقه آزاد قصرشیرین را حق مردم این منطقه و استان دانست و اظهار کرد: مناطق آزاد تجاری پتانسیل و ظرفیت خوبی برای رونق کسب و کار مردمان منطقه است.

وی افزود: این مناطق می‌توانند منشاء تحول و انقلاب اقتصادی برای ساکنان منطقه باشند که متاسفانه تا به امروز کرمانشاه و شهرهای مرزی استان از این نعمت محروم مانده‌اند.

تجری تصریح کرد: از همان روز اول به دنبال گرفتن مجوز احداث منطقه آزاد قصر شیرین بودیم، اما در کار اجرایی و عملیاتی برای راه اندازی منطقه آزاد یکی از سه فاکتور دسترسی به راه آهن، فرودگاه و یا دریا نیاز بود که قصرشیرین هیچ یک از سه راه دسترسی را نداشت.

وی افزود: به همین علت در سفر مقام معظم رهبری و هیات دولت به استان، راه اندازی فرودگاه در سرپل ذهاب و یا قصرشیرین به تصویب رسید و تمام فشارهای ما در مجلس هشتم هم برای اجرایی شدن هر چه سریعتر این مصوبه در راستای ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین بود.

تجری با بیان اینکه پیگیر جدی تبدیل منطقه ویژه قصرشیرین به منطقه آزاد هستیم، گفت: برای این پیگیری ابتدا باید زیرساخت‌های آن را فراهم کنیم تا بتوانیم بدون مانع، این منطقه را به منطقه آزاد تجاری تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: قصرشیرین بهترین شرایط و پتانسیل را برای تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری دارد و این حق مردم این منطقه است که باید اجرایی شود.

نمی‌توانیم بگوییم پاکسازی میادین "مین" بدون خطا بوده است

تجری در ادامه به جشن پاکسازی میادین مین در سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: قطعا این پاکسازی‌ها همواره درصد خطایی دارد و بطور 100 درصدی نیست.

وی با بیان اینکه از زمان کاشته شدن مین‌ها در مناطق مرزی حداقل بیش از 30 سال می‌گذرد، گفت: طی این سالها بر اثر عوامل طبیعی مانند آبرفت، سیلاب‌ها و رانش زمین تعدادی از این مین‌ها جابجا شده‌اند و به مناطقی رفته‌اند که دیگر قابل شناسایی نیستند.

تجری افزود: این مین‌ها بر اثر همین عوامل به مرور به سطح زمین می‌آیند و به این خاطر است که هرازگاهی شاهدگزارش‌هایی از انفجار مین هستیم.

پیگیر باز شدن مرز "خسروی" می‌شویم

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه و مرز خسروی همواره از دیرباز میزبان زوار حسینی بوده، گفت: این مسیر به نسبت سایر مرزها در استانهای دیگر مسیر سهل‌تر و نزدیک‌تری برای تردد به کربلا است و از دیرباز عمده زائران از این مرز به کربلا تردد می‌کردند.

تجری به بسته بودن مرز خسروی برای تردد زوار به دلیل مسائل امنیتی اشاره کرد و افزود: انتظار ما از دستگاه‌های امنیتی و دیپلماسی این است که زمینه بازگشایی این مرز را با همکاری طرف عراقی فراهم کنند.

وی تصریح کرد: چنانچه به دلیل مسائل امنیتی امکان تردد زوار از مرز خسروی فراهم نشود، انتظار ما این است که از ظرفیت مرزهای دیگر استان مانند مرز سومار استفاده شود.

تجری افزود: مرز سومار به مراتب از مرزهای دیگر مانند مهران مسیر سهل‌تری برای رفتن به کربلا است و انتظار داریم از ظرفیت این مرز استفاده شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید رضا نوری

گفتگودکترفرهادتجری باخانه ملت :اعمال تحریم باعث لغوبرجام

فرهادتجری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تلاش آمریکا برای مخدوش کردن چهره ایران به دلیل آزمایش موشکی گفت: در ایام مذاکرات هسته ای قابل پیش بینی بود که آمریکا از تعهدات خود به بهانه های مختلف شانه خالی کند، به همین جهت تلاش شد در برجام مسائل غیر هسته ای و به خاص موشکی مطرح نشود و توانستیم بحث هسته ای را از بینه دفاعی کشور جدا کنیم. با این حال شاهد هستیم که آمریکا به بهانه آزمایش موشکی ایران درتلاش است نشان دهد ایران برخلاف قطعنامه 2231 که به دنبال برجام تصویب شد عمل می کند.

غرب تلاش دارد فرآیند اجرای برجام را مختل کند

منتخب مردم قصرشیرین برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مباحثی جز هسته ای ربطی به توافق ندارد، ادامه داد: امروز تقریبا همان پیش بینی که درباره غرب و آمریکا وجودداشت محقق شد و متاسفانه استکبار با شیطنت تلاش دارد حقوق ایران در عرصه بین المللی تضیع کند و با اختلال در فرآیند برجام از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

وی تاکید کرد: همان طور که مقام معظم رهبری، ریاست جمهور و رئیس مجلس شفاف عنوان کردند، مباحث دفاعی هیچ ارتباطی به مباحث انرژی هسته ای ندارد و تلاش غرب برای نقص برجام ناکام آمده و امیدواریم که رسوایی آمریکا در زمینه عدم پایبندی به تعهداتش در عرصه بین المللی مشخص شود.

تجری توصیه کرد: با این حال می طلب که در مقابل زیادی خواهی آمریکا و غرب، مسئولان نظام محکم بایستند و اجازه دخالت و فرافکنی به آنها داده نشود.

هدف آمریکا از برهم زدن برجام

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس هشتم در خصوص نیت آمریکا برای بر هم زدن برجام گفت: آمریکایی ها تصور نمی کردند که جمهوری اسلامی بتواند به این خوبی مسیر شفاف سازی هسته ای را طی کند. این مسیر با همت مسئولان محقق شد و امروز غرب دارد با بهانه های مختلف نظام جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهد.
وی ادامه داد با این حال امروز با تدبیر و شکل گیری توافقات به جهانیان ثابت شد فضاسازی علیه ایران کاذب بوده و دنیا تنها به فکر خلع سلاح ایران بود است. بر این اساس آمریکا تلاش دارد فضاسازی جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایجاد کند و ما را به چالش بکشاند. آمریکا جز اینکه ایران را به چالش جدیدی بکشد هدف دیگری از بر هم زدن برجام ندارد.

تصویب قطعنامه ای علیه ایران سخت خواهد بود

تجری در این باره که آیا آمریکا می تواند قطعنامه ای علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل مصوب کند یا خیر، گفت: این کار فرآیند و مسیر خاص دارد اما قطعا آنها از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد بود. اما یکی از محاسن دیپلماسی هسته ای که پیش آمد زبان گفتمان و روشنگری فعالیت های ایرن بود ما توانستیم حقانیت و شفافیت خود را به جهانیان ثابت کنیم.

وی تاکید کرد: در بحث موشکی همان طور که مسئولان ارشد اعلام کردند ایران از هیچ سلاحی برای کشتار جمعی غیر در مقام دفاع استفاده نکرده است. بنابراین فرآیند تصویب قطعنامه ای علیه ایران سخت خواهد بود.

عضو سابق کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هشتم اظهار داشت: غرب به دنبال آن است که توان ایران را زیر سوال برد و برای این کار از ابزارها و جایگاه های بین المللی از جمله سازمان ملل و آژانس بین االمللی انرژی هسته ای استفاده می کند. در مقابل ماهم نباید کوتاه بیایم و با شناخت درستقواعد بازی در عرصه دیپلماسی با آنها مقابله کنیم.

لغو برجام در صورت تصویب هر گونه تحریم

وی با بیان اینکه اگر در نهایت آمریکا بتواند علیه ایران تحریم هایی را در سازمان ملل تصویب کند، نقص برجام خواهد بود، توضیح داد: از آنجایی که مقام معظم رهبری در شروط 9 گانه خود تاکید کرده اند اعمال هر گونه تحریم به معنای لغو برجام محسوب می شود بنابراین اگر آمریکا موفق شود به بهانه آزمایش موشکی ایران، قطعنامه ای علیه ما در شورای امینیت سازمان ملل صادر کند، برجام از نگاه ما و بر اساس تاکید مقام معظم رهبری لغو خواهد شد.

اگر حادثه منا تعمدی باشد می توان دادگاه کیفری موضوع را دنبال کرد

تجری درادامه به حادثه منا اشاره کرد و این حادثه را از ابعاد حقوقی بررسی کرد و گفت: باید بررسی شود که حادثه منا، بر اثر سهل انگاری رخ داده یا تعمدی در شکل گیری این حادثه وجود داشته است. تعیین تعمدی آن خیلی سخت است، اگر فقط ایرانی ها درا ین حادثه فوت کرده بودند راحت می توانستیم تعمدی بودن را اثبات کنیم اما مسلمانان کشورهای دیگر نیز دراین حادثه جان خود را از دست دادند. با این حساب اثبات سو نیت در این حادثه بسیار سخت و پیچیده است.

وی ادامه داد: اگر بتوان عمدی بودن حادثه را اثبات کرد می توان موضوع را در دادگاه کیفری قابل تعقیب است و یا در دادستانی کیفری بین المللی که در لاهه مستقر است پرونده ای تشکیل داد. ایران می تواند چنین فرآیندی طی را کند بنابراین بهتر است دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه پیگیر ماجرا باشد و بر اساس اسنادی که در اختیار دارند از جمله اظهار نظرهای زائران و دوربین های مدار بسته بحث تعمدی بودن را دنبال کنند.

تجری تاکید کرد: از آنجایی که ایران اساسنامه دیوان کیفری را نپذیرفته است ودر ICC عضویت نداریم نمی توانیم طرح شکایت کنیم از سوی دیگر اگر عربستان هم عضو این نهاد بود می توانستیم پیگیر حادثه باشیم. بنابراین از این مسیر هم نمی توانیم این مسئله را به سرانجامی برسانیم.

منتخب مردم قصرشیرین در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار داشت: سهوی یا تعمدی بودن حادثه تغییردر پرداخت دیه به خانواده های آسیب دیده در حادثه منا نمی شود و باید دولت ریاض نسبت به پرداخت دیه و غرامت اقدام کند./
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید رضا نوری

دکترفرهادتجری درگفتگوباخبرگزاری فارس درباره اطلاع رسانی و حذف مدیران ناکارامد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، فرهاد تجری ظهر امروز در بازدید از دفتر خبرگزاری فارس استان کرمانشاه اظهار کرد: بخش عمده‌ای از کار نمایندگی اطلاع‌رسانی اقداماتی است که انجام می‌گیرد و رسانه‌ها به‌عنوان ابزار انتقال پیام و آگاهی‌بخشی به مردم از اهمیت بسیاری برخوردارند.

تجری با بیان اینکه در دوران وکالتم در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی برخی رسانه‌ها امانت‌دار بودند و برخی سخنان من را تحریف می‌کردند، گفت: خبرگزاری فارس همواره یک رسانه قابل اعتماد بوده که تفکر ارزشی و ولایی داشته است.

منتخب مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم حوزه انتخابیه برای دومین بار با وجود فعالیت مافیاهای انتخاباتی که کاسب‌کارانه عمل می‌کردند، به بنده اعتماد کردند و این بسیار مسئولیت بنده را در قبال مردم و توسعه همه‌جانبه منطقه سنگین‌تر می‌کند.

وی با تصریح بر اینکه چهار سال فرصت خدمت‌گزاری را برای توسعه منطقه در اختیار دارم، عنوان کرد: مبانی حقوقی و قوانین کشور را به‌صورت تخصصی اشراف دارم و در بخشی از موارد نیاز به اصلاح برخی قوانین تصویب شده وجود دارد و در مجلس هشتم و نهم و بی‌شک در مجلس دهم یکی از راهبردها تقنین قوانین است، چراکه قوانین متعارض موجب فساد می‌شود.

وی وظیفه نمایندگان مردم در خانه ملت را تقنین قوانین، نظارت بر امورات اجرایی و پیگیری مشکلات منطقه به‌عنوان یک قانون نانوشته عنوان کرد و افزود: نمایندگان باید به‌دنبال راه‌کار رفع مشکلات باشند و رسانه‌ها باید در دو بعد انعکاس مشکلات و کالبدشکافی تقنین قوانین آگاهانه عمل کنند تا رکود بر جامعه و امورات حاکم نشود.

به گفته منتخب مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نمایندگان به‌عنوان وکلای مردم باید به‌صورت کارشناسی به آسیب‌شناسی وضعیت موجود بپردازند و با بهره‌گیری از نظرات افراد صاحب‌نظر و نخبه برای چاره‌اندیشی و اقدامات عملی تلاش کنند.

تجری رسانه‌ها را عوامل اثرگذار در تحقق مطالبات مردم و بیان مشکلات موجود توصیف کرد و متذکر شد: مطالبات و کاستی‌های زیادی همچون عدم اجرای مناسب پروژه راه‌آهن غرب کشور که قرار بود تا پایان سال 92 به خسروی برسد توسط رسانه‌ها باید موشکافی شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا مبانی انتصابات در حوزه انتخابیه از دیدگاه شما اصولی بوده و اینکه در انتصابات دخالت می‌کنید، بیان داشت: بنده به‌دنبال توسعه منطقه هستم و هر مسئولی که در اهداف توسعه‌ای منطقه همراهی داشته باشد و از سویی تخصص و تعهد برای خدمت به مردم را دارا باشد می‌تواند یک ظرفیت خوب محسوب شود.

وی با بیان اینکه در دوره هشتم مجلس رئیس ستاد رقیب انتخاباتی بنده و یکی از بستگان رقیب دیگر به‌عنوان رئیس و معاون ادارات حوزه انتخابیه منصوب شدند، گفت: بنده از انتصاب این افراد حمایت کردم و هرگز برخورد حذفی با طرف‌داران رقبا نداشته‌ام و اعتقاد من حذف مدیران ناتوان و ناکارآمد است.
منتخب مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب در دهمین دوره مجلس خاطرنشان کرد: در دوره نهم مجلس تمام مدیران به‌صورت گسترده عزل شدند و با این اقدام غلط ظرفیت عظیم مدیریتی در منطقه نادیده گرفته شد و این نگاه نادرست و موجب وارد آمدن خسارت به مردم و اهداف توسعه‌ای منطقه است.
وی با تاکید بر اینکه مدیران امانت‌دار، هم‌سو با اهداف توسعه‌ای منطقه، دست پاک، توانمند، متعهد، متخصص و پرتلاش نیاز داریم، گفت: افرادی وجود دارند که با داشتن مشکلات قضایی در بخش‌هایی مدیریت بر عهده گرفته‌اند و ما با نگاه شایسته‌سالاری مدیران توانمند را مورد حمایت قرار می‌دهیم و هیچ نگاه فردی و جناحی به انتصابات نداریم.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید رضا نوری

نماینده مجلس و اختیارات و نحوه ارتباط

مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم گیری ها، قانونگذاری ها، برنامه ریزی ها است و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد. مجلس پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم گیری ها و مظهر اراده ملی است.
با توجه به نقش مؤثر و مهم مجلس در نظام کشور، وظایف عمده مجلس در دو بخش خلاصه می گردد:
الف- قانونگذاری
ب – نظارت
حال جهت اطلاع و آگاهی از جایگاه مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی و همچنین نحوه اداره مجلس بر اساس آیین نامه داخلی و آشنایی با بخش های مختلف مجلس شورای اسلامی که مسئولیت ارتباط با مردم را به اشکال مختلف به عهده دارند به طور خلاصه اطلاعاتی ارایه می گردد. بدیهی است محققین و صاحب نظران می توانند با مراجعه به قانون اساسی – آیین نامه داخلی مجلس – مشروح مذاکرات مجلس و همچنین انتشارات مجلس شورای اسلامی اطلاعات کاملتری را نسبت به مجلس شورای اسلامی کسب نمایند.
- مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رای مخفی انتخاب می شوند تشکیل می گردد (اصل 62 قانون اساسی)
- دوره نمایندگی مجلس چهار سال است. (اصل 63 قانون اساسی)
- عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی دویست و هفتادنفر است . (قسمتی از اصل 64 قانون اساسی )
- زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعا یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده انتخاب می کنند. ( قسمتی از اصل 64 قانون اساسی)
- مجلس شورای اسلامی با حضور دو سوم مجموع نمایندگان (180 نفر) رسمیت پیدا می کند. (قسمتی از اصل 65 قانون اساسی)
- مذاکرات مجلس شورای اسلامی باید علنی باشد و گزارش کامل آن باید از رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود. (قسمتی از اصل 69 قانون اساسی)
- مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند. (اصل 71 قانون اساسی)
- مجلس شورای اسلامی نمی تواند قوانینی وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد. تشخیص این مسئله به عهده شورای نگهبان می باشد. (اصل 72 قانون اساسی)
- لوایح قانونی پس از تصویب هیات وزیران به مجلس تقدیم می شود و طرح های قانونی به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان، در مجلس شورای اسلامی قابل طرح است.
- عهدنامه ها ، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. (اصل 77 قانون اساسی)
- گرفتن و دادن وام و یا کمک های بدون عوض داخلی و خارجی از طرف دولت باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد. (اصل 80 قانون اساسی)
- هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسایل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید. (اصل 84 قانون اساسی)
- نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رای خود کاملا آزادند و نمی توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهارکرده انده یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده اند تعقیب یا توقیف کرد. (اصل 86 قانون اساسی)
- رئیس جمهور برای هیات وزیران پس از تشکیل و پیش از هر اقدام دیگر باید از مجلس رای اعتماد بگیرد. (قسمتی از اصل 87 قانون اساسی)
- در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول، درباره یکی از وظایف آنان سؤال کنند، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سؤال جواب دهد. (قسمتی از اصل 88 قانون اساسی)
- نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند در مواردی که لازم می دانند هیات وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند، استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ده نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود. (قسمتی از اصل 89 قانون اساسی)
- اگر مجلس به هیات وزیران و یا وزیر مورد استیضاح رای اعتماد نداد هیات وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل می شود. (قسمتی از اصل 89 قانون اساسی)
- در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند، رئیس جمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسایل مطرح شده توضیحات کافی بدهد. در صورتی که پس از بیانات نمایندگان مخالف و موافق و پاسخ رئیس جمهور، اکثریت دو سوم کل نمایندگان به عدم کفایت رئیس جمهور رای دادند مراتب جهت اجرای بند 10 اصل یکصدودهم به اطلاع مقام رهبری می رسد. (قسمتی از اصل 89 قانون اساسی)
- هر کس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قضاییه داشته باشد، می تواند شکایت خود را کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قوه قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قوه قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند. (اصل 90 قانون اساسی)
به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، شورایی به نام شورای نگهبان با ترکیب زیر تشکیل می شود:
1- شش نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسایل روز، انتخاب این عده با مقام رهبری است.
2- شش نفر حقوقدان، در رشته های مختلف حقوقی، از میان حقوقدانان مسلمانی که به وسیله رئیس قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی معرفی می شوند و با رای مجلس انتخاب می گردند. (اصل 91 قانون اساسی)
- تشخیص عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با احکام اسلام با اکثریت فقهای شورای نگهبان و تشخیص عدم تعارض آنها با قانون اساسی بر عهده اکثریت همه اعضای شورای نگهبان است. (اصل 96 قانون اساسی)
- نمایندگان مجلس باید در نخستین جلسه مجلس به ترتیب زیر سوگند یاد کنند و متن قسم نامه را امضاء نمایند:


بسم الله الرحمن الرحیم
"من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعه ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پای بند باشم، از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهارنظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنها را مدنظر داشته باشم."

- نمایندگان اقلیتهای دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد. (اصل 67 قانون اساسی)
- هیات رئیسه دائم مجلس مرکب از رئیس و دو نایب رئیس و شش منشی و سه کارپرداز می باشد و انتخاب آنها برای مدت یک سال خواهد بود. (ماده 27 آیین نامه داخلی)
- به منظور بررسی و اصلاح و تکمیل لوایح دولت و طرح های قانونی که نمایندگان و یا شوراهای عالی استان ها بر طبق اصول 24 و 102 قانون اساسی به مجلس می دهند به منظور تهیه و تمهید طرح های لازم و انجام وظایف دیگری که بر طبقق قانون به عهده مجلس گذاشته شده است کمیسیون هایی در مجلس تشکیل می گردد. (ماده 33 آیین نامه داخلی)
- هر نماینده به جز رئیس مجلس ملزم است عضویت یکی از کمیسیون های دائمی را که برای آن انتخاب و تعیین می شود بپذیرد و در صورت تمایل می تواند در کمیسیون های دیگر مجلس با حق اظهارنظر و بدون حق رای شرکت کند . (قسمتی از ماده 37 آیین نامه داخلی)

- در هر جلسه رسمی یک نفر از نمایندگان که مطلب مهمی داشته باشد و بخواهد به استحضار مجلس برساند می تواند تا یک ساعت قبل از شروع جلسه رسمی به عنوان نطق قبل از دستور در لوحه مخصوصی شخصا ثبت نام و مطالب خود را اظهارنماید و دو نفر دیگر از نمایندگان به نوبت طبق لیستی که با قید قرعه مشخص شده است صحبت خواهند کرد. وقت هر کدام از نمایندگان برای نطق ده دقیقه است و می تواند تمام یا حداقل سه دقیقه از حق خود را به یک نفر نماینده دیگر واگذار نماید. (ماده 72 آیین نامه داخلی)
- هرماه گزارش کارهای کمیسیون ها به هیات رئیسه مجلس داده می شود تا از طریق تکثیر و نصب در تابلو به اطلاع نمایندگان برسد. (ماده 49 آیین نامه داخلی)
- در مواردی که مجلس ضروری تشخیص دهد طبق اصل هفتادوپنجم قانون اساسی اختیار وضع بعضی از قوانین را به کمیسیون های خود تفویض می نمایند.(ماده 55 آیین نامه داخلی)
- حداکثر مدت برای هر جلسه رسمی چهار ساعت است که ممکن است یکسره و یا با فاصله تنفس باشد، مگر در موارد ضروری به تشخیص رئیس و تصویب مجلس، همچنین وقت دستور جلسات رسمی مجلس چنان تنظیم می شود که با اوقات ادای نماز برخورد نداشته باشد. (ماده 63 آیین نامه داخلی)
- مذاکرات کامل هرجلسه با مصوبات ضبط و ثبت می شود و به انضمام اسامی غائبین و دیرآمدگان آن جلسه و حتی الامکان قبل از انعقاد جلسه بعد بین نمایندگان توزیع می شود. (قسمتی از ماده 68 آیین نامه داخلی)
- انعقاد رسمی جلسات و اعتبار اخذ رای، منوط به حضور حداقل دو سوم مجموع نمایندگان (180) نفر می باشد و اکثریت مطلق آراء وقتی حاصل می شود که بیش از نصف نمایندگان صاحب رای حاضر، رای مثبت دهند مگر در مواردی که قانون اساسی یا در آیین نامه یا به موجب قانون دیگر ، نصاب دیگری تعیین شده باشد.
- برای ادامه مذاکرات، حضور حداقل نصاب مجموع نمایندگان (135 نفر) ضروری است.
- جلسات رسمی با تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید که حتی الامکان متناسب جلسه آن روز باشد آغاز خواهد شد. (ماده 71 آیین نامه داخلی)
- لایحه قانونی از طرف دولت به مجلس جهت تصویب پیشنهاد می شود.
- طرح قانونی پیشنهادی است که با امضاء حداقل 15 نفر از نمایندگان در مجلس به رئیس داده می شود (قسمتی از ماده 91 آیین نامه داخلی )
- به طور کلی تمام لوایح و طرح ها به استثنای لوایح و طرح های فوری و مربوط به بودجه و تفسیر قوانین عادی و سایر مواردی که در این آیین نامه برای شور در آن موارد ترتیب خاص دیگری معین شده است دو شوری خواهد بود فاصله دو شور حداقل باید پنج روز باشد. (ماده 96 آیین نامه داخلی)
- در شور اول گزارش کمیسیون مربوط در خصوص لایحه یا طرح عادی در جلسه علنی مطرح می گردد و در رابطه با کلیات طرح و لایحه مذاکره می شود و در صورت تصویب با پیشنهادات کتبی نمایندگان که تحویل هیات رئیسه شده است جهت بررسی به کمیسیون مربوطه ارجاع می شود. (اشاره به ماده 97 آیین نامه داخلی)
- در شور دوم گزارش کمیسیون در مجلس مطرح می شود و پیشنهادات نمایندگانی که در مهلت قانونی ارایه شده است مطرح می گردد و پس از بحث و بررسی در جزییات طرح و لایحه بر اساس آیین نامه داخلی مجلس رای گیری به عمل می آید و پس از تصویب جزییات و ماده واحده مصوبه از طریق ریاست مجلس جهت اظهارنظر به شورای نگهبان ارسال می گردد. (اشاره به ماده 100 آیین نامه داخلی)
- لوایح و طرح ها چهار قسم است عادی و یک فوریتی و دو فوریتی و سه فوریتی . (ماده 115 آیین نامه داخلی)
- لوایح و طرح های یک فوریتی آن است که پس از تصویب فوریت به کمیسیون ارجاع می شود تا خارج از نوبت مورد بررسی قرار گیرد. (قسمتی از ماده 116 قانون آیین نامه داخلی)
- طرح ها و لوایح دوفوریتی آن است که پس از تصویب دو فوریت، بلافاصله به طبع و توزیع آن اقدام و 24 ساعت پس از توزیع در مجلس مطرح می شود. (قسمتی از ماده 116 آیین نامه داخلی)
- لایحه و طرح سه فوریتی آن است که وقتی سه فوریت آن به تصویب مجلس رسید در همان جلسه وارد دستور می گردد. (قسمتی از ماده 116 آیین نامه داخلی)
- اخطار راجع به منافی بودن لوایح و طرح ها با قانون اساسی کشور یا آیین نامه داخلی مجلس مقدم بر اظهارات دیگر است و مذاکرات در موضوع اصلی را متوقف می کند و باید با استناد به اصل یا ماده مربوطه حداکثر ظرف مدت 5 دقیقه به عمل آید. (قسمتی از ماده 122 آیین نامه داخلی)
- اخذ رای در مجلس به پنج طریق انجام می گیرد:
1- رای با قیام و قعود
2- رای با کلید برقی
3- رای علنی با ورقه
4- رای مخفی با ورقه
5- رای مخفی با مهره
(ماده 124 آیین نامه داخلی)

- کلیه مصوبات مجلس رسما به شورای نگهبان فرستاده می شود در صورتی که ظرف 10 روز پس از ابلاغ یا پس از انقضاء مدت تمدید ده روز مذکور در اصل 95 قانون اساسی ، شورای نگهبان مخالفت خود را اعلام نکرد طبق اصل 94 قانون اساسی مصوبات از طرف مجلس جهت امضاء به دفتر ریاست جمهوری ابلاغ می شود. (ماده 139 آیین نامه داخلی)
- خبرنگاران جراید و صدا و سیما با داشتن کارت مخصوص می توانند محل مخصوص حضور یافته و ناظر مذاکرات جلسه علنی باشند.
در جلسات علنی مجلس تماشاچیان می توانند حضور داشته باشند و در مدت حضور در جلسه باید سکوت را رعایت نموده و از هر گونه ابراز احساسات خودداری نمایند. (قسمتی از ماده 177 آیین نامه داخلی)
گروه های علاقمند به شرکت در جلسات علنی می توانند درخواست های کتبی خود را با ذکر آدرس و شماره تلفن به روابط عمومی مجلس ارسال کرده و یا جهت هماهنگی با شماره تلفن 6135387 و 6135487 تماس حاصل نمایند.(قسمتی از ماده 177 آیین نامه داخلی)
نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاوه بر حضور در حوزه های انتخابیه در ایام تعطیلی ، در دفاتر استانی ملاقات مردم با نمایندگان نیز در ساعت های مشخصی که توسط روابط عمومی از رسانه های گروهی اعلام می شود با موکلین بدون تشریفات خاصی ملاقات می نمایند.
علاقمندان می توانند با توجه به ساعت های اعلام شده به آدرس: تهران – خیابان ولیعصر – تقاطع خیابان امام خمینی (ره) – دفتر تماس مردم با نمایندگان مراجعه نمایند و یا جهت کسب اطلاع از چگونگی برنامه ها با شماره تلفن های 6469881 و 6469882 دفتر تماس مردمی روابط عمومی تماس حاصل نمایند.
- ضمن این که کلیه مکاتبات مردم با نمایندگان توسط دبیرخانه مستقیما در اختیار نمایندگان قرار می گیرد کلیه نامه هایی که حاوی پیشنهاد و طرح و انتقاد در رابطه با مسایل مطروحه در مجلس می باشد از طریق روابط عمومی در اختیار کمیسون ها، نمایندگان و مسئولین ذی ربط قرار می گیرد.
- دایره ارتباطات مردمی روابط عمومی مجلس با اختصاص شماره تلفن های 6466576 و 6466577 برای تماس مردم جهت ارایه پیشنهادات و انتقادات با جمع آوری نظرات بولتنی را به صورت منظم در اختیار نمایندگان و مسئولین ذی صلاح قرار می دهد.
همچنین شماره تلفن های فوق سؤالات قانونی و مصوبات مجلس را نیز پاسخگو می باشد.
- مجلس شورای اسلامی دارای دو کتابخانه است که از کتابخانه های معتبر کشور می باشند و کتب نفیس و اسناد تاریخی منحصر به فردی درآنها نگهداری می شود.
دانشجویان، محققین و علاقمندان جهت استفاده از کتابخانه های مجلس می توانند به آدرس:
کتابخانه شماره 1: میدان بهارستان ، جنب مدرسه عالی شهید مطهری
کتابخانه شماره 2 : خیابان امام خمینی (ره) ضلع شرقی مجلس شورای اسلامی مراجعه و یا جهت آگاهی از ضوابط عضویت با شماره تلفن های 3121609 و 3124257 تماس حاصل نمایند.
- مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی، همچنین کلیه قوانین مصوب توسط روزنامه رسمی کشور منتشر و در اختیار عموم قرار می گیرد.
نشانی : تهران – پارک شهر – خیابان بهشت – ساختمان شماره 2 دادگستری – روزنامه رسمی کشور.
- اولین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم خرداد ماه سال 1359 با پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رحمه الله علیه افتتاح شد.
- اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه مورخ 24/12/1358 برگزار گردید.

- مجلس شورای اسلامی در تاریخ بیست و سوم تیرماه سال 1372 با تصویب ماده واحده ای روز دهم آذر ماه سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سیاستمدار متعهد آیت الله سید حسن مدرس را به عنوان روز مجلس نام گذاری کرد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید رضا نوری

نقدی برانتخابات هفت اسفند 94

انتخابات یکی از مظاهر و نمودهای دموکراسی است؛ پذیرفتن قواعد و چارچوب‌های انتخابات در هر ساختار سیاسی اولین شرط ورود به این کارزار است؛ بدین معنا که داوطلبان کاندیداتوری در هر انتخابات باید ضمن شناخت نسبت به هنجارهای سیاسی هر نظام حکومتی و همچنین التزام نسبت به آن‌ هنجارها، برای کاندیداتوری اقدام کنند.

همچنین داوطلبان کاندیداتوری در هر انتخابات باید نسبت به مشارکت کنندگان(توده های مردم)، برگزار کنندگان، ناظران و داوران هر انتخابات، اعتماد و تعهد داشته باشند و بپذیرند که پس از اعلام نتایج انتخابات و مشخص شدن عدم اقبال مردم به آن‌ها، زیر میز بازی انتخابات نمی‌زنند و در برابر قانون سر تعظیم فرود می‌آورند.

در نظام جمهوری اسلامی که الگوی حکومتی آن مبتنی بر ایده مردم سالاری دینی است، مفاهیم منبعث از دموکراسی با رنگ و بویی اخلاقمدرانه و الهی در فضای سیاسی جامعه نشر یافته است و مفاهیمی همچون وفای به عهد، تعهد، صداقت، اتکاء واقعی به آری مردم و رعایت حق الناس در همه جوانب در تمام انتخابات برگزار شده در نظام جمهوری اسلامی به صورت تمام و کمال رعایت شده است؛ از اینروست که در دوره‌های مختلف گرایش‌ها و سلایق سیاسی متنوع کرسی‌های نمایندگی مجلس و ریاست دولت را تصاحب کرده‌اند.

اما در همین نظام جمهوری اسلامی که بنیان آن بر پایه آرای مردم نهاده شده است و به فرموده مقام معظم رهبری، انتخابات آن "به هیچ علتی و در هر شرایط سخت و دشوار، حتی یک روز به تأخیر نیفتاده است"؛ بودند اشخاص و جناح‌هایی که پس از اعلام نتایج انتخابات، رای مردم را برنتافتند و در رفتاری غیرنجیبانه در جهت ساختارشکنی و فتنه گری حرکت کردند و نشان دادند که رای مردم را فقط تزئینی و شعاری می‌خواهند و اگر با "نه" مردم مواجه شوند، با خذعبلاتی چون عدم توسعه سیاسی و عدم درک و شعور رای دهندگان! برعلیه قدیسه‌ای به نام دموکراسی هم شورش می‌کنند.

شاهد مثال گزاره فوق، انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم در سال 1388 است که کاندیداهای یک جریان سیاسی پس از آنکه با "نه" مردم مواجه شدند، بجای تمکین به آرای مردم و پذیرفتن قواعد انتخابات، با رمز آشوب "تقلب" قصد "تغلب" کردند و نه تنها علیه رای مردم که علیه بنیان‌های نظام جمهوری اسلامی و میراث فکری و عملی امام راحل یعنی ولایت فقیه نیز عقده گشایی کردند و راه "بغی" و طغیان و سرکشی در پیش گرفتند.

البته در نظام جمهوری اسلامی شخصیت‌های بااصالت و صدیق فراوانند؛ شخصیت‌هایی که وقتی در آزمونی همچون انتخابات شرکت می‌کنند در تمام این فرآیند، قانون و اخلاق و انصاف را رعایت می‌کنند؛ در زمان تبلیغات انتخاباتی، حریف و هماورد سیاسی خود را تخریب و تخطئه نمی کنند؛ اگر در انتخابات پیروز شوند غره نمی شوند و حریف را به استهزاء و تمسخر نمی‌گیرند و وقتی در انتخابات پیروز نمی‌شوند نیز سر تعظیم در برابر قانون فرود می‌آورند و نجیبانه به آرای مردم احترام می‌گذارند.

شاهد مثال گزاره فوق، انتخابات برگزار شده اخیر در دو مجلس مهم خبرگان و شورای اسلامی است؛ در انتخابات مزبور بودند شخصیت‌های باسابق و شایسته‌ای که به پیروزی نرسیدند؛ شخصیت‌هایی که وزانت و وجاهت سیاسی و فقاهتی آن‌ها بر هیچکس پوشیده نیست، اما این شخصیت‌ها چون به معنای واقعی کلمه برای رای مردم احترام قائلند و حقیقتا و (نه زبانی) به نظام جمهوری اسلامی وفادارند، نتیجه انتخابات را پذیرفتند و برخلاف عده‌ای بر مقبولیت و مشروعیت نظام، تیغ نکشیدند.

شخصیت‌های فوق‌الذکر آرای مردم را به منزله تکلیف و امانت تلقی می کنند که باید آن را مستمسکی برای اعتلای نظام و مردم قرار دهند اما بازندگان و مردودین واقعی انتخابات سال 88، در زمره افرادی هستند که آرای مردم رابرای جلوس بر سریر قدرت و مکنت و جناحی گری و باندبازی می خواهند.

مقام معظم رهبری در بیاناتشان در دیدار با اعضای مجلس خبرگان در تاریخ بیستم اسفندماه در این رابطه به نکته ظریف و نغزی اشاره کردند، معظم له فرمودند:انتخابات هفتم اسفند بار دیگر نادرستی و بی‌اعتباری سخنان کسانی را که در سال ۸۸ مدعی نامعتبر بودن انتخابات بودند و آن فتنه مضر را برای کشور بوجود آوردند، نشان داد. همانگونه که انتخابات اخیر سالم بود، انتخابات دوره‌های قبل، از جمله انتخابات سال‌های ۸۸ و ۸۴ نیز سالم بودند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین«رفتار کاملاً نجیبانه» کسانی را که در این انتخابات، رأی نیاوردند، یکی دیگر از ویژگی‌های انتخابات هفتم اسفند دانستند و خاطرنشان کردند: برخلاف رفتار نانجیبانه کسانی که در سال ۸۸ رأی نیاوردند و با براه انداختن فتنه برای کشور هزینه بوجود آوردند و دشمن را به طمع انداختند، در این انتخابات کسانی که رأی نیاوردند، به پیروز انتخابات تبریک گفتند که این موضوع، بسیار با عظمت و با ارزش است.
متاسفانه درحوزه قصرشیرین هم شاهد رفتارنانجیبانه از طرف کاندیدهایی بودیم که باتوجه به اینکه مردم به آنها نه گفته بودند در شب ایام فاطمیه را نگه نگذاشتن و باراه انداختن بوق و کرنا و ایجاد فضا ناامنی از فتنه 88 هم بدتر کردندو کارنامه ننگینی از خود به جا گذاشتن .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید رضا نوری

صحت 202 حوزه از 207 حوزه انتخابیه توسط شورای نگهبان تایید شد

قائم مقام وزیر کشور گفت : از 207 حوزه انتخابیه مجلس صحت برگزاری انتخابات در 202 حوزه در شورای نگهبان تایید شده است.
به گزارش مشرق، امیری سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه هم اکنون فقط فقط بررسی پنج حوزه باقی مانده است گفت : در حوزه انتخابیه اصفهان نیز صحت برگزای انتخابات محل بحث نیست اما ممکن است درباره یکی از منتخابان این حوزه تغییراتی ایجاد شود.

وی گفت : شورای نگهبان با پیشنهاد وزارت کشور برای برگزاری الکترونیکی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت نکرد و این مرحله نیز مانند مرحله نخست تمام الکترونیکی نیست.

امیری افزود: مرحله دوم انتخابات مجلس در 21 استان با رقابت 138 نامزد برای کسب 69 کرسی باقی مانده مجلس در دهم اردیبهشت 95 برگزار می شود و فرایند انتخابات و احکام قانونی این مرحله نیز مانند مرحله نخست خواهد بود.

سخنگوی وزارت کشور گفت: تعرفه های مرحله نخست انتخابات برای مرحله دوم قابل استفاده نیست به همین علت تعرفه های جدید و دارای ویژگی ها و شاخص های امنیتی لازم با شکل و رنگ های متفاوت برای هر استان به منظور استفاده در مرحله دوم چاپ می شود.

وی افزود: طبق قانون ، تبلیغات انتخاباتی نامزدها در این مرحله نیز یک هفته است و 24 ساعت قبل از روز رای گیری متوقف می شود.

امیری همچنین ، نظام انتخاباتی کشور را نیاز به اصلاح دانست و از آغاز تدوین پیش نویس لایحه نظام انتخاباتی به دستور وزیر کشور خبر داد.

وی گفت : به همین منظور با همکاری مشاورانی از استادان دانشگاه، کارشناسان وزارت کشور ، شورای نگهبان و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در حال برنامه ریزی هستیم تا این لایحه را در چارچوب سیاست های نظام انتخاباتی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است تهیه و به دولت و مجلس ارائه کنیم.

امیری افزود: سیاست های جامع نظام انتخاباتی به رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه شده است و پیش بینی می کنیم بدون تغییر چندانی تایید و ابلاغ شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید رضا نوری

نماینده ای که پس از انتخابات رد صلاحیت شد

به گزارش افکارنیوز،رسول زرگرپور ظهر چهارشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص آخرین تغییرات ایجاد شده در ترکیب منتخبان حوزه اصفهان در انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: صحت انتخابات در همه حوزه های اصلی و فرعی استان اصفهان تایید شده است و انتخابات در دو حوزه شهرضا و سمیرم به دور دوم کشیده شد.

وی با اشاره به وضعیت آرا نفر سوم در حوزه انتخابیه اصفهان نیز گفت: طبق نامه ای که از سوی شورای نگهبان در روز آخر سال گذشته به بنده رسید صلاحیت نفر سوم مورد تایید قرار نگرفته است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه نفر سوم در رابطه با رد صلاحیت خود اعتراضاتی داشته است، تصریح کرد: بخشی از این اعتراضات به من منتقل و من نیز به وزیر کشور اعلام کرده ام.

وی افزود: با این وجود نفر سوم در حال پیگیری اعتراض خود است.

زرگرپور گفت: صلاحیت منتخبان اول، دوم، چهارم و پنجم از حوزه انتخابیه اصفهان تایید شده است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه شورای نگهبان در نامه خود به علت رد صلاحیت مینو خالقی (نفر سوم) اشاره ای نداشته است، گفت: به نفر سوم اعلام کرده ایم پیگیری های خود را در این راستا انجام دهد و استانداری هم تا جایی که وظیفه داشته باشد پیگیر خواهد بود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه نظر شورای نگهبان فصل الخطاب است، افزود: در هر صورت تصمیم شورای نگهبان هرچه باشد ما آن را اجرا می کنیم.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید رضا نوری

ترکیب سیاسی نمایندگان راه یافته به مجلس دهم درمرحله اول

ترکیب سیاسی نمایندگان راه یافته در مرحله اول انتخابات مجلس دهم، ۴۳.۵ درصد به اصولگرایان، ۳۸.۵ درصد به اصلاح‌طلبان و ۱۸ درصد به مستقلین رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، هفتم اسفندماه دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در ۵۲ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور برگزار شد که در این انتخابات شاهد حضور ۳۴ میلیون نفر از شهروندان در پای صندوق های رای بودیم.

در دهمین دوره انتخابات مجلس حدود ۴ هزار و ۸۰۰ نامزدانتخاباتی به رقابت پرداختند که در نهایت ۲۲۱ نفر به خانه ملت راه یافتند و تعیین تکلیف ۶۹ کرسی نیز به دور دوم انتخابات کشیده شد. در دور دوم انتخابات ۱۳۸ نماینده به رقابت خواهند پرداخت.

بنابراین گزارش ، تعداد نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی دوره دهم در مرحله اول به تفکیک سهم سه جناح اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقلین در سراسر کشور در جدول زیر به نمایش گذاشته شده است که مبنای تعیین گرایش سیاسی نمایندگان منتخب، فهرست ائتلاف اصولگرایان و فهرست اصلاح طلبان ( امید) در سراسر کشور
**********

تعداد راه‌یافتگان


درصد نمایندگان اصولگرا


درصد نمایندگان اصلاح‌طلب


درصد نمایندگان مستقل

۲۲۱


۴۳.۴ درصد


۳۹ درصد


۱۷.۶ درصد
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید رضا نوری

گفتگوی منختب مردم درباره پیام نوروزی رهبرکبیرانقلاب و نامگذاری امسال

اقتصاد مقاومتی باید از شعار و کارهای مقدماتی عبور کند

نماینده منتخب مجلس دهم مردم شهرستان های قصرشیرین، سرپلذهاب و گیلانغرب نیز با اشاره به انتخاب شعار سال ۹۵ از سوی مقام معظم رهبری بر نمود و ظهور بیش از پیش سیاستهای اقتصاد مقاومتی به صورت عملیاتی تاکید کرد.
فرهاد تجری تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی بایستی ازشعار و کارهای مقدماتی نظیر بخشنامه و ... عبور کرده و به فاز عملیاتی برسد.
وی گفت: مجلس دهم نیز قطعا توجه به عملیاتی کردن برنامه های اقتصاد مقاومتی را در اولویت قرار داده و در این راستا برنامه ریزی خواهد کرد.
تجری افزود: تاکیدات مقام معظم رهبری نشان دهنده لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه شفابخش کشور است و در این راستا همه اعضای جامعه باید خود را موظف و مسئول بدانند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید رضا نوری

پیام نوروز95 رهبرکبیرانقلاب حضرت آیت الله خامنه ای

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
یا مقلّب القلوب و الأبصار. یا مدبّر اللّیل و النّهار. یا محوّل الحول و الأحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال.

السّلام علی الصّدّیقة الطّاهرة، فاطمة المرضیّه، بنت رسول الله، صلّی الله علیه و آله. و السّلام علی ولیّ الله الأعظم، ارواحنا فداه و عجّل الله فرجه.

عید نوروز را به همه‌ی خانواده‌های ایرانی و افراد ایرانی در هر نقطه‌ی عالم تبریک عرض میکنم. عیدتان مبارک باشد هم‌میهنان عزیز. بخصوص به خانواده‌های عزیز شهیدان، به جانبازان عزیز، به خانواده‌های محترم آنها، و به همه‌ی ایثارگران تبریک عرض میکنم و یاد شهیدان بزرگوارمان و یاد امام عزیزمان را گرامی میدارم.

سالی که شروع شد -سال ۹۵- هم در آغاز و هم در پایان، متبرک به نام مبارک حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) است. هم اولِ این سال منطبق بر ولادت آن بزرگوار با ماه‌های قمری است، هم آخر این سال. بنابراین امیدواریم که ان‌شاءالله سال ۹۵ به برکت حضرت زهرا سال مبارکی باشد برای ملت ایران، و از معنویات آن بزرگوار و از راهنمائی‌های آن بزرگوار و از زندگی آن بزرگوار درس بگیریم و بهره‌مند شویم.

سالی که تمام شد -سال ۹۴- مثل همه‌ی سالهای دیگر، آمیزه‌ای از شیرینیها و تلخیها و فرازها و فرودها بود؛ طبیعت زندگی همین است؛ از تلخی حادثه‌ی منا تا شیرینی راهپیمائی ۲۲ بهمن و انتخابات هفتم اسفند؛ در تجربه‌ی برجام، از امیدهائی که برانگیخت، تا نگرانیهائی که در کنار آن هست؛ همه‌ی اینها جزو حوادث سال بود، و همه‌ی سالها همین جور است.

سالها و ایام عمر انسان، مشتمل بر فرصتهائی است و مشتمل بر تهدیدهائی است. هنر ما باید این باشد که از فرصتها استفاده کنیم و تهدیدها را هم تبدیل به فرصت کنیم. سال ۹۵ پیش روی ما است. در این سال هم مانند همیشه، فرصتها و تهدیدهائی وجود دارد. همه باید تلاش کنند تا بتوانیم از فرصتهای این سال به معنای حقیقی کلمه استفاده کنیم و کشور از اول تا آخرِ این سال تفاوتهای محسوسی پیدا کند.

امیدهائی وجود دارد برای سال ۹۵. انسان به مجموعه‌ی اوضاع که نگاه میکند، امیدهائی را مشاهده میکند. البته برای تحقق این امیدها باید تلاش کرد، باید کار شبانه‌روزی کرد و باید بی‌وقفه سعی و کوشش کرد. اصل قضیه این است که ملت ایران باید بتواند کاری بکند که خود را در مقابل تهدیدهای دشمنان و دشمنیهای آنها، از آسیب‌پذیری خارج کند. ما باید کاری کنیم که در مقابل تهدید دشمنان، آسیب‌پذیر نباشیم. آسیب‌پذیری را به صفر برسانیم.

به گمان من مسئله‌ی اقتصاد در اولویت اول است. یعنی وقتی انسان نگاه میکند، در میان مسائل اولویت‌دار، از همه فوری‌تر و نزدیکتر، مسئله‌ی اقتصاد است. اگر به توفیق الهی، هم ملت و هم دولت و مسئولان گوناگون، بتوانند در مسئله‌ی اقتصاد کارهای درست و بجا و متقن را انجام دهند، امید این هست که در مسائل دیگر، مثل مسائل اجتماعی، مثل آسیبهای اجتماعی، مثل مسائل اخلاقی، مثل مسائل فرهنگی هم تأثیرگذار باشند.

در مسئله‌ی اقتصاد، آن چیزی که مهم است و اصل است، مسئله‌ی تولید داخلی است؛ مسئله‌ی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است؛ مسئله‌ی تحرک و رونق اقتصادی و مقابله‌ی با رکود است؛ اینها مسائل مبتلابه مردم است؛ اینها چیزهائی است که مردم آنها را حس میکنند و مطالبه میکنند؛ و آمارها و اظهارات خود مسئولین هم نشان میدهد که این مطالبات مردم و این خواسته‌های مردم بجا و به‌مورد است.

اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئله‌ی بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همه‌ی اینها در مجموعه‌ی مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است. اقتصاد مقاومتی شامل همه‌ی اینها است. میشود با اقتصاد مقاومتی به جنگ بیکاری رفت؛ میشود به جنگ رکود رفت؛ میشود گرانی را مهار کرد؛ میشود در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد؛ میشود فرصتهای بسیاری را برای کشور ایجاد کرد و از فرصتها استفاده کرد؛ شرطش این است که برای اقتصاد مقاومتی کار و تلاش انجام بگیرد.

گزارشی که برادران ما در دولت به من دادند، نشان میدهد که کارهای وسیعی کرده‌اند؛ منتها این کارها کارهای مقدماتی است؛ کارهائی است در زمینه‌ی بخشنامه‌ها و دستورها به دستگاههای مختلف؛ اینها کارهای مقدماتی است؛ اما آنچه که لازم است ادامه پیدا کند، عبارت است از اقدام کردن و عمل کردن و روی زمین، محصول کار را به مردم نشان دادن؛ این آن چیزی است که وظیفه‌ی ما است؛ که من ان‌شاءالله در سخنرانی شرحش را به آحاد ملت عزیزمان عرض خواهم کرد.

بنابراین آنچه که من به عنوان شعارِ امسال انتخاب میکنم، عبارت است از «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل». این، راه و جاده‌ی مستقیم و روشنی است به سمت آن چیزی که به آن احتیاج داریم. البته توقع نداریم که این اقدام و عمل، در ظرف یک‌ سال همه‌ی مشکلات را حل کند؛ اما مطمئنیم که اگر چنانچه اقدام و عمل به صورت برنامه‌ریزی شده و درست انجام بگیرد، ما در پایان این سال آثار و نشانه‌های آن را مشاهده خواهیم کرد. از همه‌ی کسانی که در این راه تلاش کردند و تلاش میکنند، تشکر میکنم.

بار دیگر به ملت عزیزمان سلام و تبریک عرض میکنم و صلوات خدا را بر محمد و آل محمد و بر حضرت بقیة الله اعظم (سلام الله علیه و ارواحنا فداه) مسئلت میکنم.

والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید رضا نوری