منتخب مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس دهم با بیان اینکه استان کرمانشاه با مشکلات فراوانی در حوزه‌های مختلف روبرو است که بیکاری از مهمترین آنهاست، گفت: سفر آینده رییس جمهور و هیات دولت به استان، فرصت مناسبی برای توسعه کرمانشاه است که نباید آن را از دست بدهیم. فرهاد تجری با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران کرمانشاه، با اشاره به مشکلات فراوان استان، گفت: متاسفانه عواملی از جمله ضعف مدیریتی، خسارت‌های ناشی از جنگ، عدم مطالبه‌گری نمایندگان دوره‌های پیشین، عدم اقبال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و فرهنگ ضعیف کار در منطقه همگی موجب شده تا امروز شاهد معضلات و مشکلات فراوانی در استان باشیم. وی تصریح کرد: امروز شاهدیم که استان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و یکی از مشکلاتی که به بحران تبدیل شده بحث بیکاری استان است که متاسفانه همواره استان در این زمینه در رتبه‌های اول کشوری قرار دارد. تجری افزود: هرکدام از مشکلات و معضلات استان نیاز به تحلیل خاص خود دارد تا با یافتن چرایی علت آن، بتوان در جهت رفع آن اقدام کرد. تجری با بیان اینکه مشکلات بسیاری بر سر راه رفع مشکل بیکاری استان وجود دارد، به اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و افزود: بر اساس این بند از قانون اساسی دولت نمی‌‎تواند خود سرمایه گذاری کند و باید بخش خصوصی در این زمینه وارد کار شود و متاسفانه شاهد عدم استقبال این بخش جهت سرمایه گذاری در استان هستیم. وی ایجاد مناطق ویژه و آزاد اقتصادی، اصلاح قانون کار و فراهم کردن بستر سرمایه گذاری بخش خصوصی را از جمله راهکارهای موثر در رفع مشکلات اقتصادی استان و معضل بیکاری عنوان کرد.

تجری مناطق ویژه و آزاد اقتصادی را بستر مناسبی برای رونق سرمایه‌گذاری در استان عنوان کرد و افزود: قطعا امتیازاتی که برای سرمایه گذاری در این مناطق داده می‌شود، موجب استقبال سرمایه گذاران برای حضور در این مناطق خواهد بود.

منتخب مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: در کنار فراهم کردن بسترهای سرمایه گذاری، نیاز به اصلاح قوانین کار داریم.

وی تصریح کرد: بسیاری قوانین ما در حوزه کار قدیمی بوده و نیاز است تا تغییرات جدی پیدا کنند و شاید اغراق نباشد اگر بگوییم امروز یکی از علل بیکاری در کشور و استان قانون کار است.

وی افزود: قانون کار و تامین اجتماعی باید با رویکر اقتصاد آزاد تنظیم شود و از اقتصاد دولتی و سوسیالیستی دور شود.

سفر "هیات دولت" به کرمانشاه فرصتی است که نباید از دست بدهیم

تجری افزود: علاوه بر این اقدامات باید برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در جهت رفع مشکلات اقتصادی استان و معضل بیکاری تنظیم شود.

وی به سفر هیات دولت به استان در آینده‌ای نزدیک اشاره کرد و افزود: این فرصت بسیار مغتنمی برای استان است و حوزه استانداری باید به همراه کارشناسان بخش خصوصی مطالبات و پیشنهادهای عملیاتی و اجرایی را جهت رفع مشکلات اقتصادی و معضل بیکاری ارائه کنند.

وی افزود: این پیشنهادات باید قابل عملیاتی شدن باشند و باید تلاش شود تا از این سفر حداقل به عنوان یک مسکن مقطعی برای ساماندهی بخش اشتغال استان بهره برد.

تجری اظهار کرد: در برنامه‌های میان مدت و بلندمدت نیز باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان در نظر گرفته شود و بر اساس آن برنامه ریزی موثر و عملیاتی در جهت رفع مشکلات استان صورت گیرد.

وی به اقلیم چهارفصل استان اشاره کرد و افزود: کرمانشاه استانی چهار فصل با جاذبه‌های گردشگری بسیار است و در کنار این پتانسیل خوبی در بخش کشاورزی دارد و از نظر پتانسیل مرزی هم بیش ترین مرز را با کشور عراق دارد که همه این‌ها ظرفیت خوبی است که می‌توان با بهره گیری از آنها در جهت رفع مشکلات استان اقدام کرد.

نمایندگان جدید عزم جدی برای توسعه استان دارند

منتخب مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب به دوران پسابرجام هم اشاره کرد و افزود: چنانچه آمریکا و غرب به تعهداتشان عمل کنند، فرصت خوبی برای ورود سرمایه گذاران و منابع به کشور فراهم می‌شود و در این زمان کرمانشاه می‌تواند فرصتی برای جذب بیشتر منابع و اعتبارات به سمت خود داشته باشد که در صورت فراهم شدن این فرصت، همت همه مسئولین و نمایندگان استان در این زمینه نیاز است.

تجری به اتحاد و انسجام شش منتخب استان در مجلس دهم شورای اسلامی، اشاره کرد و افزود: خوشبختانه هر شش منتخب راه یافته به مجلس در دوره اول انتخابات، ارتباطات خوبی را با هم برقرار کرده‌اند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه بین هر شش نفر این عزم و نگاه مشترک وجود دارد که تعامل با یکدیگر را یک ضرورت برای توسعه همه جانبه استان می‌دانند.

تجری با بیان اینکه مدیریت استان و بویژه شخص استاندار نیز نگاه توسعه ‎‌ای دارند، ابراز امیدواری کرد: مجمع نمایندگان استان بتواند با همکاری مجموعه مدیریتی استان در سطح ملی و در زمینه کسب مطالبات کشوری آنچه که سهم و حق استان است را جذب کنند.

مرزنشینان از نعمت‌های "مرز" بی بهره‌اند

تجری در ادامه به آسیب های وارده به استان و بویژه مناطق مرزنشین در دوران هشت ساله دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: شهرهای مرزی استان مانند قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب به وقت خود در زمان هشت ساله دفاع مقدس بیشترین صدمات و خسارات را دیدند و این در حالیست که همین شهرها در حال حاضر که مرز یک فرصت به شمار می‌رود، کمترین منفعت را می‌برند.

وی افزود: با اتمام جنگ متاسفانه آسیب‌های جنگ برای مردم این مناطق ادامه داشته و تعدادی از آنها در میادین مین جان باختند. میادینی که بیست سال پس از جنگ با رایزنی‌ها و پیگیری بسیار با وزارت دفاع توانستیم برای پاکسازی آنها اقدام کنیم.

وی تعریض گردنه استراتژیک پاتاق را از اقدامات مناسب بریا توسعه منطقه دانست و افزود: یکی دیگر از مطلباتی که در جهت رفع محرومیت شهرهای مرزی استان پیگیر آن بودیم راه اندازی منطقه آزاد قصرشیرین بود تا علاوه بر فراهم شدن بستر مناسب سرمایه گذاری، زمینه اشتغال جوانان مرزنشین را هم فراهم کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه این اقدامات در سالهای گذشته چندان پیگیری نشد و امروز شاهدیم که استانهای کردستان و ایلام و سایر استانهای مرزی که موقعیت مرزی آنها از نظر وسعت و موقعیت توپوگرافی منطقه قابل قیاس با مرزهای استان کرمانشاه نیست، بهره‌برداری به مراتب بهتر و بیشتری از مرز دارند.

وی کم کاری مسئولین استان را در این زمینه دخیل دانست و افزود: متاسفانه نبود روحیه مطالبه گری در استان موجب فرصت سوزی‌های بسیاری شده و امیدواریم در آینده بتوانیم تا حد امکان این کم کاری‌ها را جبران کنیم.

"منطقه آزاد قصرشیرین" از اولویت دارترین مناطق آزاد کشور است

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس هشتم احداث منطقه آزاد قصرشیرین را حق مردم این منطقه و استان دانست و اظهار کرد: مناطق آزاد تجاری پتانسیل و ظرفیت خوبی برای رونق کسب و کار مردمان منطقه است.

وی افزود: این مناطق می‌توانند منشاء تحول و انقلاب اقتصادی برای ساکنان منطقه باشند که متاسفانه تا به امروز کرمانشاه و شهرهای مرزی استان از این نعمت محروم مانده‌اند.

تجری تصریح کرد: از همان روز اول به دنبال گرفتن مجوز احداث منطقه آزاد قصر شیرین بودیم، اما در کار اجرایی و عملیاتی برای راه اندازی منطقه آزاد یکی از سه فاکتور دسترسی به راه آهن، فرودگاه و یا دریا نیاز بود که قصرشیرین هیچ یک از سه راه دسترسی را نداشت.

وی افزود: به همین علت در سفر مقام معظم رهبری و هیات دولت به استان، راه اندازی فرودگاه در سرپل ذهاب و یا قصرشیرین به تصویب رسید و تمام فشارهای ما در مجلس هشتم هم برای اجرایی شدن هر چه سریعتر این مصوبه در راستای ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین بود.

تجری با بیان اینکه پیگیر جدی تبدیل منطقه ویژه قصرشیرین به منطقه آزاد هستیم، گفت: برای این پیگیری ابتدا باید زیرساخت‌های آن را فراهم کنیم تا بتوانیم بدون مانع، این منطقه را به منطقه آزاد تجاری تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: قصرشیرین بهترین شرایط و پتانسیل را برای تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری دارد و این حق مردم این منطقه است که باید اجرایی شود.

نمی‌توانیم بگوییم پاکسازی میادین "مین" بدون خطا بوده است

تجری در ادامه به جشن پاکسازی میادین مین در سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: قطعا این پاکسازی‌ها همواره درصد خطایی دارد و بطور 100 درصدی نیست.

وی با بیان اینکه از زمان کاشته شدن مین‌ها در مناطق مرزی حداقل بیش از 30 سال می‌گذرد، گفت: طی این سالها بر اثر عوامل طبیعی مانند آبرفت، سیلاب‌ها و رانش زمین تعدادی از این مین‌ها جابجا شده‌اند و به مناطقی رفته‌اند که دیگر قابل شناسایی نیستند.

تجری افزود: این مین‌ها بر اثر همین عوامل به مرور به سطح زمین می‌آیند و به این خاطر است که هرازگاهی شاهدگزارش‌هایی از انفجار مین هستیم.

پیگیر باز شدن مرز "خسروی" می‌شویم

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه و مرز خسروی همواره از دیرباز میزبان زوار حسینی بوده، گفت: این مسیر به نسبت سایر مرزها در استانهای دیگر مسیر سهل‌تر و نزدیک‌تری برای تردد به کربلا است و از دیرباز عمده زائران از این مرز به کربلا تردد می‌کردند.

تجری به بسته بودن مرز خسروی برای تردد زوار به دلیل مسائل امنیتی اشاره کرد و افزود: انتظار ما از دستگاه‌های امنیتی و دیپلماسی این است که زمینه بازگشایی این مرز را با همکاری طرف عراقی فراهم کنند.

وی تصریح کرد: چنانچه به دلیل مسائل امنیتی امکان تردد زوار از مرز خسروی فراهم نشود، انتظار ما این است که از ظرفیت مرزهای دیگر استان مانند مرز سومار استفاده شود.

تجری افزود: مرز سومار به مراتب از مرزهای دیگر مانند مهران مسیر سهل‌تری برای رفتن به کربلا است و انتظار داریم از ظرفیت این مرز استفاده شود.