۷ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

اخلاق انتخاباتی دکتر فرهادتجری در تاریخ ماندگار است.

اخلاق انتخاباتی تجری درتاریخ ماندگاراست
با اذعان به اینکه شرکت درانتخابات جزء وظیفه ملی و شرعی هر ایرانی است ، می طلبدکسانی که در این عرصه ورود پیدا می کنند قانون و اخلاق را مراعات نمایند.
اما کندوکاو و برسی های انتخاباتی در حوزه قصرشیرین در ادوار گذشته وحال متاسفانه روندهای غیر معمولی را نشان میدهد که بعضا کسانی از همین نامزدهای انتخاباتی مسبب آن بوده اند.
بعنوان مثال بعضی از آنها از موقعیت شغلی خود در اداره ای سواستفاده کرده و باعث ایجاد رعب و ترس در بین مردم شده است.
همچنین عده ای با نادیده گرفتن قانون انتخاباتی و تبلیغاتی از هم اکنون مبادرت به پخش کارت و بروشورهای انتخاباتی کرده اند.
عده ای متوسل به احساسات قومی و قبیله ای شده و با این ترفند دیگران را در معذورات و رودربایستی قرار می دهند.
برخی از آنها هم با روش ائتلاف های عجیب و غریب و جدا کردن شهر و دیار خود از بقیه دنبال کسب رای هستند.
البته دراین بین کسانی هستند برای اثبات خود و تخریب رقیب متوسل به هرنوع افتراء شایعه پراکنی و پخش شب نامه می شوند. بعضی ها هم امثال دورهای گذشته اکنون نیز با متوسل شدن به مقدسات شیوه قسم شیوه قسم و قرآن دادن را علم کرده اند . این عده مردم را قسم می دهند که یا کمکمان کنید یا حداقل سکوت کنید وبه نفع کسی کارنکنید.
اما دراین عرصه در این عرصه افرادی هستند که همیشه برمدار ادب و اخلاق حرکت کرده و میکنند، هیچ گاه وبه هیچ قیمتی ، ادب و اخلاق را فدای بازیهای سیاسی نکرده اند، کسانی که در هر دوره انتخابات که حضور داشته اند حول محور قانون انتخاباتی وعرف جامعه حرکت نمو ده اند ، هیچ وقت به معاملات پشت پرده دست نزده اند و اگر معامله ای بوده هم داشته اند ،جزبا خدا با کسی انجام نداد ه اند .
آری می توان گفت دکترفرهادتجری مصداق بارز اخلاق و صداقت در انتخابات است. فردی اخلاق مدار،مقید به قانون و مردمدار. کسی که در عملش همیشه مروت با دوستان و مدارا با رقیبان بوده وهست ، چه آن زمان که در کسوت نمایندگی دردور هشتم مجلس وچه دوران بعد از آن ، دکتر تجری در رفع مشکلات دوست و رقیب از هیچ کوششی دریغ نمیکند. دکتر تجری به کسانی که به او رای نداده بودن با چشم تبعیض نگاه نمیکرد . بعد ازاتمام دوران نمایندگیش بیشترین وقت خود را در میان مردم و خدمت به آنها گذاشت ، اما نمایندگان و کاندیدهایی هم داشتیم که فقط تلفن افراد خاصی را پاسخ میدهند، ازاین افراد که داعیه خدمتشان به مردم درحد یک شعار بوده ، بعضا دیده شده یا شنیده شده که کسانی که با آنها کار دارند رابه تهران دعوت میکنند ودر آنجا رها میکنند، حال قضاوت با خود مردم، آیا اینگونه رفتا با افرادی که ازسرنیاز و مشکلات به اینها پناه آورده اند و محتاج کمک و راهنمایی هستند میتواند اینگونه رفتار در شان یک نماینده یا بطورکل در شان یک انسان باشد.
اینجاست وقتی میگوییم دکتر فرهاد تجری فردی اخلاق مدار است شاهد اینگونه رفتارها از دیگران هستیم، پس صحبت از مردم داری و اخلاق حسنه و صداقت دکتر تجری به گزاف نیست ، واقعیتی است که اکثر مردم هم به ان واقفند.
گواه این مسئله که درحال حاضر به عینه می توان مشاهده کرد مراجعه و حضور افراد مختلف به دفترکار و منزل شخصی دکترتجری است.
بدون اغراق دکتر تجری یکی از نمایندگانی در حوزه قصرشیرین بوده است که علاوه بر منطقه خودش بلکه دربعد ملی و فرا منطقه ای هم عملکرد خوبی داشته است . وی چه در دوران نمایندگی و چه بعد از آن بعنوان یک صاحب نظر کشوری موردنظر ، درخواست و توجه رسانه های کشور بوده است.
آیا توانمندی و تعامل وی در ارتباط با سران سه قوا و سایر مسئولین رده بالای کشور در کارآمدی و اجرایی برنامه هایش را می توان نادیده گرفت ، با صراحت میگویم کدام یک از کاندیدهها دیروز و امروز توانسته در این حد از روابط خوب و حسنه ای با مسئولان نظام برخوردار باشد.؟
اما این سئوال پیش می آید دکترتجری چگونه توانسته است به این موفقیت دست یابد .آیا جزباصداقت میتوان این مسیر را طی کرد؟ آیا با دروغ و تزویر و وعدهای خلاف دادن می توان اینگونه مطرح شد؟
بدون شک ویژگیهای منحصر به فرد در دکتر تجری وجود دارد که دوست ورغیب به اخلاق و منش وی را گواهی میدهند.گفتار و عمل دکتر تجری یکسان است، او هیچ گاه به آمار صندوقهای رای نگاه نکرده که خصمانه به دنبال انتقامجوئی و کینه توزی باشد،راضی به زندانی کردن و پرونده سازی برای کسانی از جمله رقیبانش نبوده وعلی رقم کم لطفی های رسانه های محلی و اصحاب قلم که درحق ایشان اجحاف نموده اند برخلاف بعضی نمایندگان هیچ گاه متوسل به تهدید و زور و شکایت و استفاده از موقعیت شغلیش نشدو بقولی عقیده اش را از عقده اش مصون نگه داشته و برای قلم و اهل قلم حرمت و شان خاصی قائل است ، وی با اصحاب قلم خصمانه و معامله گرانه برخوردنکرده ،اوبه نظارت رسانه ها و اهل قلم بر عملکرد مسئولان معتقد است.
حضورچهارده سال بی غل و غش در عرصه سیاست نمود و نمادی از دکترتجری ساخته است که امروز نمی توان برشخصیت ایشان کوچکترین خدشه و ایرادی وارد کرد. هرچند که این روزها شاهد بعضی رفتارهای بدور از اخلاق و انصاف در جهت تخریب و ایجاد فضای ناامیدی در راستای مشوش کردن ذهن مردم منطقه نسبت به وی درقالب ایجاد شب نامه و شایعات کذب هستیم. که البته مردم حوزه انتخابیه نسبت به این تخریب ها وتهمتها علیه دکتر فرهاد تجری بیگانه نیستند،لذا به مسببین و بانیان و محرکین این عمل باید یادآوری کنم که اینگونه رفتار و حرکت نمی تواند دید مردم را نسبت به دکترتجری مخدوش کنند چرا که با توجه به نظرسنجی ها محبوبیت دکترتجری امروز از دیروز بیشتر شده است و میشود و تنها راز ماندگاری و محبوبیت تجری صداقت ، اخلاق و مردمداریش است.
اندکی صبر،سحرنزدیک است.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید رضا نوری

گیلانغرب


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید رضا نوری

آغازمحرم و ایام سوگواری سالار شهیدان

تا قیامت ز قیام تو قیامت برپاست
از قیام تو پیام تو عیان است هنوز
همه ماه است محرم ، همه جا کرب و بلاست
در جهان موج جهاد تو روان است هنوز . . .
آغاز محرم و ایام سوگواری حسینی تسلیت باد
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید رضا نوری

ثبت‌ نام از داوطلبان انتخابات مجلس دهم ۲۸ آذر آغاز می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد : ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات مجلس دهم ۲۸ آذرماه تا ۴ دی‌ماه سال جاری انجام می‌شود.
جزئیات رسیدگی به صلاحیت‌ها
نجا‌ت‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌ و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس ، اعلام کرد «دستور شروع انتخابات مجلس دهم و دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری به وسیله وزارت کشور و ثبت‌نام از داوطلبان و کاندیداها از ۲۸ آذر ماه ۹۴ تا ۴ دی ماه ۹۴ انجام می‌شود.»
وی افزود: بررسی سوابق داوطلبان در مراجع ۴گانه و صلاحیت آنها از ۲۹ آذر ماه ۹۴ تا ۹ دی ماه ۹۴ (ظرف ۵ روز از هر استعلام) انجام می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین تاکید کرد : فرصت داوطلبان رد صلاحیت شده برای شکایت نیز از ۱۶ دی ماه ۹۴ تا ۱۹ دی ماه ۹۴ خواهد بود. یعنی داوطلبان رد صلاحیت‌شده و کاندیداها در این مدت زمان تعیین شده می‌توانند شکایت کنند.
ابراهیمیان همچنین گفت: فرصت رسیدگی به شکایات داوطلبان توسط شورای نگهبان ۲۰ بهمن ۹۴ تا ۲۶ بهمن ۹۴ خواهد بود همچنین داوطلبان انتخابات مجلس دهم و دوره پنجم خبرگان رهبری می‌توانند از ۲۹ بهمن ۹۴ تا ۵ اسفند ۹۴ تبلیغات انتخاباتی داشته باشند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی داوطلبان انتخابات مجلس دهم و طرفداران آنها ۶ اسفند ۹۴ خواهد بود و انشاءالله انتخابات مجلس برای دهمین دوره و انتخابات خبرگان رهبری به طور همزمان روز جمعه ۷ اسفند ماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید رضا نوری

معیارهای انتخاب اصلح از نگاه رهبر معظم انقلاب

معیار‌های انتخاب ‌‌اصلح از نگاه رهبر معظم انقلاب
مقام معظم رهبری می‌فرمایند: نماینده‌‌ صالح ‌کسى است که پایبندى او به اسلام باشد، پایبندى او به عدالت باشد، پایبندى او به منافع ملى باشد، مرز او با دشمن مرز مشخصى باشد. اگر این نشد، آن نماینده، نماینده‌ خوبى نیست.
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون معیارهای نماینده یک ملت انقلابی، مؤمن و شجاع به شرح زیر است:
اولین شرط تقواست
هر کس که به این نظام معتقد و پایبند است، مى‌تواند وارد میدان انتخابات شود؛ کسانى که این نظام و قانون اساسى را قبول ندارند، آمدنشان به مجلس خطاست و خودشان هم بایستى بدانند که از نظر این ملت آمدن آن‌ها به مجلس خطاست. معلوم است کسانى که این قانون اساسى و این ملت و کار‌ها و شعار‌ها و راه و اهدافش را قبول ندارند، نباید به مجلس بیایند؛ اما آن کسانى که نظام، اسلام، قانون اساسى و امام را قبول دارند، باید به میدان رقابت بیایند؛ منتها رقابت سالم و نه رقابت لجوجانه و عنادآمیز. این جناح‌ها و خطوط و احزاب هم از نظر بنده اعتبارى ندارند؛ بعضى خودشان که کشمکش مى‌کنند هیچ، سعى مى‌کنند که رهبرى و دستگاه‌هاى نظام را هم وانمود کنند که در دعواهاى جناحى و خطّىِ این‌ها واردند! این مطلب درست نیست. بنده حزب و شخصیت نمى‌شناسم؛ بنده این را مى‌شناسم که کسى که مى‌آید به مجلس، باید با تقوا باشد. اوّلین شرط تقواست: «انّ اکرمکم عنداللَّه اتقاکم». دیگر این‌که باید طرفدار محرومین باشد؛ بداند که در کشور محرومیت هست و سعى و همّت او باشد که رفع محرومیت کند. باید ضدّ فساد هم باشد و با فساد مالى و اقتصادى به‌شدّت و به‌جد، از بُن‌دندان و نه به لفظ، مخالف باشد، تا با فساد مبارزه کند. البته توانمند، با اخلاص و عالِم هم باشد. صلاحیت بر اساس این مسائل است.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم قم‌ در آستانه سالروز قیام 19 دی 1382/10/18
نماینده شایسته: شجاع‌ترین، مؤمن‌ترین و انقلابى‌ترین
آن کسى که به عنوان وکیل این ملتِ انقلابى و مؤمن و شجاع به مجلس مى‌رود، باید انقلابى و مؤمن و شجاع باشد اگر نگوییم شجاع‌ترین و مؤمن‌ترین و انقلابى‌ترین؛ لااقل در سطح این توده‌ى عظیم مردم که این گونه از خود درخشش نشان مى‌دهند، باشد.
آن کسى که اسلام را نمى‌پسندد و مقرّرات اسلامى را قبول نمى‌کند و براى خاطر دل بیگانگان و خوشامد دیگران، به انقلاب و ارزش‌هاى انقلابى اهانت مى‌کند و یا به خاطر ترس از دیگران، به جاى این‌که به ملت گرایش نشان دهد، به دشمن گرایش نشان مى‌دهد و آن کسى که تقواى لازم را ندارد و اهل معنویّات نیست و اهل دنیاست و فقط براى نام و نشان و استفاده‌ى شخصى، این مسؤولیت را مى‌خواهد، او لایق و شایسته‌ى این کار نیست.
دنبال آدم‌هاى مؤمن و شجاع و انقلابى و کسانى که بتوانند قدرت این ملت را - که در سایه‌ى ارزش‌هاى انقلابى است - حفظ کنند، باشید. کسانى که وقتى قوانینى مى‌گذارند و موضعى مى‌گیرند و نطقى مى‌کنند، همه در این جهت باشد. این طور آدمى، شایسته‌ى آن است که به عنوان وکیل این ملت، به مجلس شوراى اسلامى برود؛ آن کسى که بفهمد امام چه مى‌گفت، چه مى‌خواست و چرا مى‌خروشید.
وکیل آینده‌ى مجلس، باید دنبال راه امام و در خطّ او باشد.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در خطبه‌هاى نماز عید فطر 1374/12/01
اصلح را انتخاب کنید
هنر ملت ایران و مردم شهر‌ها و حوزه‌هاى انتخابیه این است که دقت کنند، نگاه کنند، بشناسند اصلح را، بهترین را انتخاب کنند؛ بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دیندارى و آمادگى براى حضور در می‌دانهاى انقلاب؛ دردشناسترین و دردمند‌ترین نسبت به نیازهاى مردم را انتخاب کنند.
بیانات در اجتماع عظیم مردم یزد 1386/10/12
مرزبندی شفاف با دشمن؛ شاخص مهم نماینده اصلح
نماینده‌ى صالح آن کسى است که پایبندى او به اسلام باشد، پایبندى او به عدالت باشد، پایبندى او به منافع ملى باشد، مرز او با دشمن مرز مشخصى باشد. اگر این نشد، آن نماینده، نماینده‌ى خوبى نخواهد بود؛ نماینده‌ى ملت در واقع نخواهد بود. خوشبختانه در کشور ما مجموعه‌هاى سیاسى‌اى که هستند، نسبت به مبانى اسلام و انقلاب تقریباً همه، بجز یک اقلیت کوچکى، متفق‌القولند؛ منتها مرز‌ها را باید روشن کرد. بعضى، از دشمن رودربایستى دارند؛ بعضى، ملاحظه‌ى دشمن را می‌کنند. ملاحظه‌ى ملت را باید کرد، ملاحظه‌ى خدا را باید کرد، نه ملاحظه‌ى دشمن را. دشمن، دشمن است؛ هرچه ملاحظه کنى، هر چه عقب بنشینى، او جلو مى‌آید. اگر خاکریز شما در مقابل دشمن خاکریز مستحکمى نباشد، او نفوذ می‌کند. دشمنان این را می‌خواهند. یکى از شاخص‌ها همین است. مردم در هر جاى کشور هستند، به این شاخص توجه کنند.
آن کسانى که مرزشان با دشمن و دست‌نشاندگان دشمن مرز کمرنگى است، این‌ها براى ورود به مجلس اصلح نیستند. کسانى باید باشند که مرز روشنى با دشمن داشته باشند.
‌بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ 1386/12/22
چهار شرط اصلی برای یک نماینده
به نظر من مهم‌ترین شرایط نماینده عبارت است از این‌که متدیّن، کارآمد، دلسوز و شجاع باشد. اگر این چهار شرط در نماینده‌اى جمع شد،‌‌ همان کارى را که شما آرزو و توقّع دارید، انجام خواهد داد. نماینده باید متدیّن باشد. بى‌دینى و بى‌تقوایى چیز بدى است؛ هرجا باشد، انسان را آسیب‌پذیر مى‌کند. اگر در جاى حسّاس باشد، آسیب‌پذیرى آن بسیار گران تمام خواهد شد. نماینده باید کارآمد هم باشد. بعضی‌ها متدیّن هستند، اما از آن‌ها کارى ساخته نیست. باید به‌گونه‌اى باشند که بتوانند وظایفى را که بر عهده‌شان قرار دارد، انجام دهند.
سوم این‌که دلسوز مردم - بخصوص طبقات محروم - باشد و براى آن‌ها کار و فکر کند. من در انتخاباتِ دوره‌ى قبل - شاید در نماز جمعه بود - گفتم نامزدهاى انتخابات مراقب باشند خود را وامدار ثروتمندان و قدرتمندان و امثال این‌ها نکنند. اگر کسى وامدار دستگاه‌ها و اشخاص و وامدار پول و قدرت شد، دیگر نمى‌تواند براى مردم دلسوزى کند. پس دلسوزى هم یک شرط بزرگ است.
شرط چهارم این است که نماینده‌ى مردم باید شجاع باشد. این ملت، ملت شجاع و آزاده‌اى است؛ ملتى است که تهدید قدرتهاى متکبّر جهانى او را به عقب نمى‌نشاند؛ بنابراین نماینده‌ى او هم باید شجاع باشد و نترسد؛ شجاعت در مقابل دشمن، شجاعت در مقابل باطل، شجاعت در پذیرش حرف حق.
بیانات در خطبه‌هاى نماز جمعه تهران‌ 1382/11/24
نماینده باید وجدان سیاسی داشته باشد
نماینده باید احساس دلسوزى و وجدان سیاسى داشته باشد. علاوه بر همه‌ى این‌ها - و شاید بتوانم عرض کنم مهم‌تر از همه‌ى این‌ها - این است که متدین باشد. نماینده‌ى متدین است که براى مردم کار مى‌کند. نیتش را خدا مى‌کند؛ مردم فهمیدند، فهمیدند؛ نفهمیدند، نفهمیدند. آن کس که بخواهد کار نکرده‌اى را به رخ مردم بکشد، متدین نیست. نماینده‌اى که متدین است، براى مردم کار مى‌کند، جان مى‌کند، نفس مى‌زند، در تنظیم قوانین، در حفظ اکثریت مجلس و کمیسیون‌ها و براى حضور در کمیسیون‌ها تلاش مى‌کند. کسى فهمید، فهمید؛ نفهمید، نفهمید. اهمیت نمى‌دهد. مى‌خواهد کار کند. این، فایده‌ى تدین نماینده است؛ نماینده‌ى متدین و معتقد به انقلاب، معتقد و پایبند به اصول انقلاب.
بیانات مقام معظم رهبرى در خطبه‌هاى نماز جمعه تهران‌ 1371/01/07
کارآمدی تنها کافی نیست
ارانتخابات، یک کار بزرگ و یک اقدام شرعى و یک اقدام خدایى است؛ بگردید آدمهاى مناسب را براى این کار مهم پیدا کنید. آدمِ مناسب چطور آدمى است؟ باید کارآمد باشد... کارآمدىِ تنها هم کافى نیست؛ باید متدیّن هم باشد. آدم متدیّن، احتمال خیانتش کم است. آن متدیّن‌هایى که یک وقت دچار لغزش مى‌شوند، اوّل تقواى خودشان را از دست مى‌دهند؛ بعد این لغزش به سراغ آن‌ها مى‌آید. پس، باید متدیّن و باتقوا هم باشند تا بتوانید براى کارهاى این کشور به آن‌ها اعتماد کنید. همچنین باید در مقابل توپ و تشر این و آن - خارجى، داخلى، زورگویان، قدرتمداران - شجاع باشد و دل خود را نبازد. کسى که دل خود را در مقابل توپ و تشر باخت، دستش هم براى امضا مى‌لغزد؛ پایش هم براى جلو رفتن مى‌لرزد؛ نمى‌شود به او اعتماد کرد.
بیانات دردیدار اقشار مختلف مردم‌ 1378/13/11
صداقت و دلسوزی نماینده را تشخیص دهید
مجلس شوراى اسلامى، مجلس مردم است. مجلس خان‌ها نیست؛ مجلس آحاد مردم است. نماینده‌اى که انتخاب مى‌شود، باید دلسوز مردم باشد، صادق باشد، صمیمى باشد و بخواهد براى مردم کار کند. بعضى تظاهر به کار مى‌کنند، اما کار نمى‌کنند. این، به درد نمى‌خورد. باید براى مردم کار کرد. صداقت و دلسوزى نماینده‌اى را که مى‌خواهید انتخاب کنید، تشخیص دهید و بعد او را برگزینید.
بیانات مقام معظم رهبرى در خطبه‌هاى نماز جمعه تهران‌ 1371/01/07
نماینده باید اولویت‌ها را بفهمد
نماینده باید داراى فهم و درک سیاسى باشد و مسائل کشور را بفهمد؛ هم مسائل خارجى و توطئه‌هاى دشمنان را و هم مسائل داخلى و نیازهاى مردم و اولویتهاى کشور را. این‌طور نباشد که بدون رعایت اولویت‌ها، مسأله‌اى را مطرح کنند، شعارى بدهند و براى ملت و دولت مشکل درست کنند.
بیانات مقام معظم رهبرى در خطبه ‌هاى نماز جمعه تهران‌ 1371/01/07
براى مسئول عقیده و اخلاق مسأله‌ى شخصى نیست!
در نظام جمهورى اسلامى غیر از دانایى و کفایت سیاسى، کفایت اخلاقى و اعتقادى هم لازم است. افرادى نگویند که اخلاق و عقیده مسأله‌ى شخصى انسانهاست. بله، اخلاق و عقیده مسأله‌ى شخصى انسانهاست؛ اما نه براى مسؤول. من اگر در جایگاه مسؤولیت قرار گرفتم و اخلاق زشتى داشتم؛ فهم بدى از مسائل جامعه داشتم و معتقد بودم که باید جیب خودم را پُر کنم، نمى‌توانم به مردم بگویم این عقیده و اخلاق شخصى من است و اخلاق و عقیده ربطى به کسى ندارد! براى یک مسؤول عقیده و اخلاق مسأله‌ى شخصى نیست؛ مسأله‌اى اجتماعى و عمومى است؛ حاکم شدن بر سرنوشت مردم است. آن کسى که به مجلس مى‌رود، یا به هر مسؤولیت دیگرى در نظام جمهورى اسلامى مى‌رسد، اگر فاسد، بیگانه‌پرست و در خدمت منافع طبقات برخوردار جامعه بود، دیگر نمى‌تواند نقشى را که ملت و طبقات محروم مى‌خواهند، ایفا کند. اگر آن شخص انسان معامله‌گر، رشوه و توصیه‌پذیر و مرعوبى بود؛ در مقابل تشرِ تبلیغات و سیاستهاى خارجى جا زد، دیگر نمى‌تواند مورد اعتماد مردم قرار گیرد و برود آن‌جا بنشیند و تکلیف ملک و ملت را معیّن کند. این شخص غیر از کفایت ذاتى و دانایىِ ذاتى، به شجاعت اخلاقى، تقواى دینى و سیاسى و عقیده‌ى درست هم احتیاج دارد.
بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان قزوین 1382/09/26
تملق‌گویی استکبار مجلس را خراب می‌کند
اگر نماینده‌اى بى‌علاقه به انقلاب و کشور و بى‌اعتقاد به قانون اساسى به مجلس راه پیدا کند که مصالح این کشور برایش مهم نباشد؛ دشمنی‌هاى استکبار جهانى را نفهمد، دلش بخواهد که از استکبار جهانى تملّق بگوید و در روزنامه‌ها و مجلّات وابسته به صهیونیست‌ها اسمش را درشت بنویسند و بگویند فلانى با سیاست نظام جمهورى اسلامى مخالفت کرد؛ چنین نماینده‌اى مجلس را خراب مى‌کند، ملت را خراب مى‌کند، کشور را هم خراب مى‌کند؛ پس به‌درد نمى‌خورد. اگر نماینده‌‌اى بر سرِ کار آید که قبل از ورود به مجلس، خود را وامدار دیگران کرده و مجبور باشد در مجلس وام آن‌ها را ادا کند؛ نانهایى به قرض گرفته باشد و بخواهد به مجلس که رفت، قرض خود را ادا کند؛ به‌درد نمى‌خورد. اگر نماینده‌اى به مجلس برود که از مسائل کشور درک لازم را نداشته باشد؛ فاقد هوشمندى، آگاهى، سواد و معرفت لازم باشد، به‌درد نمى‌خورد. نمایندگى کار مهّمى است.
بیانات مقام معظم رهبرى در خطبه‌ هاى نماز جمعه 1374/11/20
مراقب آدمهای اهل سوء استفاده باشید!
باید مراقب بود که آدم‌هاى اهل سوء استفاده و بى‌اعتقاد به رسالت انقلابى و مسؤولیت نمایندگى و کسانى که مى‌خواهند وارد مجلس شوند فقط براى این‌که سوء استفاده‌اى بکنند یا خداى نکرده خرابکارى‌اى انجام دهند، وارد مجلس نشوند...
توجه به چیزهاى کم‌اهمیت، تنگ‌نظرى و دقّتهاى بیخودى را باید کنار گذاشت. اساس قضیه‌‌ همان چیزهایى است که واقعاً همه را مى‌ترساند: آدم پول پرستى؛ آدم پیشکرده‌ى خوانین و اشرار منطقه‌اى، از فقد یا ضعف نظارت استفاده کند و وارد مجلس شود و بعد بخواهد براى آن‌گونه افراد کار و تلاش کند.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اعضاى هیأت نظارت بر انتخابات شوراى نگهبان‌ 1374/11/14
نماینده باید طرفدار ضعفا باشد
نماینده باید شجاع و باشرف و امین و طرفدار ضعفا و قشر ضعیف باشد. قانون باید بتواند از حقوق ضعفا دفاع کند، والاّ قانونى که پولداران را پولدار‌تر کند، قانون مملکت اسلامى نیست. قانون باید بتواند گره‌ها را باز کند و به دردِ دل قشرهاى محروم برسد.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ 1378/11/13
نامزد‌ها به مراکز قدرت و ثروت متصل نباشند
اگر چنانچه نامزد‌ها به مراکز ثروت و قدرت متصل شوند، کار خراب می‌شود؛ همچنان که امروز در به‌اصطلاح دموکراسى‌هاى دنیا، در آمریکا و غیر آمریکا این رسم هست؛ کمپانى‌ها و پولدار‌ها به نامزد انتخابات در ریاست جمهورى یا در انتخابات کنگره پول می‌دهند، ولى او در مقابل آن‌ها متعهد است. آن رئیس جمهورى که با پول دستگاه‌هاى گوناگون و مراکز ثروت سر کار بیاید، در مقابل آن‌ها متعهد است. آن نماینده‌ى مجلسى که با پول فلان شرکت و فلان کمپانى و فلان ارباب و فلان پولدار توى مجلس بیاید، مجبور است آنجائى که آن‌ها لازم می‌دانند، قانون جعل کند، قانون بردارد، توسعه و تضییق در قانون بکند. این نماینده به درد مردم نمی‌خورد. نه باید به مراکز ثروتهاى شخصى متصل بود، و نه به طریق اولى‌ به ثروتهاى عمومى. کسى بیاید از پول بیت‌المال مصرف کند، براى اینکه به وکالت مجلس برسد؛ این دو برابر اشکال دارد، اشکال مضاعف دارد. این‌ها را باید مردم مراقب باشند.
بیانات در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز 19 دی 1390/10/19
نماینده باید طرفدار حقوق محرومین باشد
باید ما هوشیار باشیم؛ آحاد ملت باید هوشیار باشند. نماینده‌ى متدین، امین، طرفدار عدالت، مخالف با فساد، طرفدار حقوق محرومین، پایبند به مبانى اسلام و ارزشهاى اسلامى و خط امام؛ یک چنین نماینده‌اى را بفرستند مجلس؛ آنوقت مجلس مقتدر خواهد شد، عزتمند خواهد شد. تشخیص این براى همه البته آسان نیست، ولى باید تحقیق کرد، باید به آدمهاى مطلع، آدمهاى خبره، آدمهاى مطمئن مراجعه کرد.
‌بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ 1386/12/22
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید رضا نوری

انتخاب اصلح از دیدگاه امام علی )ع(

انتخاب اصلح از دیدگاه امام علی)ع(
امام علی
در جامعه ی مردم سالار دینی، انسان مختار و در انتخاب روش زندگی آزاد است و سرنوشت او طبیعتاً باید به دست خودش تعیین گردد. با توجه به اینکه همه ی انسان ها باید بتوانند در امور مملکت خود که به سرنوشت آنها مربوط است دخالت داشته باشند و چون ممکن نیست که همه ی مردم مستقیماً در امور دخالت نمایند، لذاست که تشکیل حکومت برای زندگی اجتماعی ضرورت پیدا می کند.

بنابراین مردم عزیز ما باید با دوری از هر گونه تبلیغات سوء و غوغا سالاری که مراکز تبلیغاتی غربی و عوامل داخلی آنها به راه می اندازند، در پای صندوق های رای حاضر شده و با انتخاب اصلح (که ما در این گفتار به بررسی خصوصیات آن می پردازیم) سرنوشت فردی و اجتماعی خود را برای رسیدن به سعادت ابدی رقم بزنند.

انتخابات تعیین کننده سرنوشت فردی و اجتماعی است.

انسان با توجه به اختیاری که خداوند متعال به او عنایت کرده است می تواند سرنوشت فردی و اجتماعی خود را انتخاب کند و یا با نوع انتخاب خود سرنوشت خود را تغییر دهد.

«ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم»؛ به درستی که خداوند حال قومی را تغییر نمی دهد تا اینکه آنها خود حالشان را دگرگون سازند.

بنابراین انسان ها می توانند با توجه به عملکرد مثبت یا منفی خود سعادت یا شقاوت را در زندگی برای خود رقم زده و از آن بهره برده و یا در آن گرفتار آیند.

با توجه به این مطالب بیان شده گزینش اصلح می تواند به عنوان یک مصداق بارز و عینی تعیین کننده سرنوشت انسان به دست خودش باشد.
معیار کلى «صلاحیت و شایستگى»

براى گزینش، یک معیار اساسى و کلى وجود دارد که از آن با عنوان «شایستگى» یا «صلاحیت» یاد مى‏شود و همه معیارهاى جزئى از آن منشعب مى‏گردد. از آنجا که صلاحیت و شایستگى ابعاد مختلف دارد، معیارهاى منشعب شده از آن نیز قابلیت تقسیم به دسته‏هاى متمایز را دارد. در اینجا به یک نوع دسته‏بندى اشاره مى‏شود:
1. صلاحیت از نظر ابعاد علمى، فنى و تجربى؛ هر مقام باید به کسى واگذار گردد که از دانش، مهارت، تخصص و تجربه بیشتر در آن زمینه بهره‏مند باشد و به عبارت دیگر، در ابعاد یاد شده «توانمند» باشد.
مردم عزیز ما باید با دوری از هر گونه تبلیغات سوء و غوغا سالاری که مراکز تبلیغاتی غربی و عوامل داخلی آنها به راه می اندازند، در پای صندوق های رای حاضر شده و با انتخاب اصلح سرنوشت فردی و اجتماعی خود را برای رسیدن به سعادت ابدی رقم بزنند
2. صلاحیت از نظر ابعاد ارزشى، اعتقادى و اخلاقى؛ برحسب نظام ارزشى حاکم، احراز هر مقام، شرایط اعتقادى، اخلاقى و ارزشى خاصى را براى شاغل آن الزام مى‏کند.
روشن است که شرط تحقق صلاحیت به مفهوم جامع و کامل آن، وجود هر دو دسته ابعاد یاد شده مى‏باشد نه صرفا یک دسته از آنها. علت اساسى سوء استفاده از تعبیر «انتخاب اصلح» نیز از یک سو، خلط این دو دسته معیار و از سوى دیگر، بر هم زدن تعادل در لحاظ کردن هر دو دسته معیار و نادیده گرفتن یکى از آن دو به نفع دیگرى است.
البته خلط و بر هم زدن تعادل یاد شده نیز به نوبه خود ریشه‏اى اساسى‏تر دارد و آن اینکه چون «صلاحیت» و به تبع آن، «انتخاب اصلح» فى نفسه تعبیرى سربسته است و به این صورت کلى قابل پیاده کردن نیست، بلکه به تعداد نگرش ها و دیدگاه ها و نظام هاى فکرى و ارزشى، مفهومِ متفاوت مى‏یابد، افراد، احزاب و گروه ها و بلکه جوامع مختلف برحسب نوع نگرش و دیدگاه ارزشى، اغراض و اهداف مکتبى، سیاسى و اجتماعى خود، مفهوم «صلاحیت و شایستگى» و در نتیجه «اصلحیت» را در راستاى تأمین آن اهداف، به گونه‏اى خاص تفسیر مى‏کنند.
معیارهاى گزینش در نامه 53 نهج البلاغه
بر اساس آنچه ذکر شد، بررسى ابعاد مختلف و مۆلفه‏هاى تشکیل دهنده «صلاحیت و شایستگى» به عنوان معیار اصلى و محورى گزینش نیروى انسانى براى مقام هاى مختلف اجتماعى را، با تکیه بر نگرش و دیدگاه توحیدى یکى از الگوهاى خطاناپذیر رهبرى و مدیریت الهى؛ یعنى حضرت على(علیه السلام)، در محدوده نامه 53 نهج‏البلاغه پیگیرى مى‏کنیم.
الف) معیارهاى مثبت

1. قدرت تفکر و نفوذ اجتماعى؛
در حالیکه تو بهترین جانشین را از میان مردم به جاى آنها (طاغوتیان) خواهى یافت؛ از کسانى که از نظر فکر و نفوذ اجتماعى کمتر از آنها نیستند و بار گناهان آنها را بر دوش ندارند. ( فراز15)

2. صراحت بیشتر در اظهار حق؛
سپس (از میان آنان) افرادى را که در گفتن حق از همه صریحترند مقدم دار.

3. کمتر کمک کردن به زمامدار در آنچه خدا دوست ندارد؛

و افرادى که در مساعدت و همراهى نسبت به آنچه خداوند براى اولیایش دوست نمى‏دارد، به تو کمتر کمک مى‏کنند. (فراز 18)
انتخابات
4ـ ورع و صدق و راستى؛
به اهل ورع و صدق و راستى بپیوند. (فراز 19)

5. نیکوکارى؛

پس کارهایت را به نیکوکارترین آنها بسپار. (فراز 52)

6. جامعیت در صفات پسندیده اخلاقى؛

و نامه‏هاى سرى و نقشه‏ها و طرحهاى مخفى خود را در اختیار کسى بگذار که در همه خوهاى پسندیده از دیگران جامعتر باشد. (فراز 52)

7. خوش سابقه‏تر بودن نزد مردم؛

پس بر کسانى اعتماد کن که در میان مردم خوش سابقه‏ترند. (فراز 53)

8. شهرت به امانتدارى؛

و به امانتدارى در میان مردم معروفترند. (فراز 53)
ب) معیارهاى منفى

1. سابقه مسئولیت در دستگاه طاغوت (یارى گناهکاران و دوستى با ستمگران)؛

«بدترین وزیر و معاون براى تو کسى است که وزیر و معاون زمامدارانِ بد و اشرار پیش از تو بوده‏اند... آنان همکار گناهکاران و برادر ستمکارانند». (فراز 17)

2. گناه و معصیت؛

«کسانى که در انجام کارهاى حرام با گناهکاران و اشرار شریک و یار بوده‏اند نباید محرم اسرار تو باشند». (فراز 17)

3. سرکشى و عدم ظرفیت روحى؛

«(برگزین) از میان کسانى که موقعیت و مقام، آنان را مست و مغرور نسازد تا در حضور بزرگان و سران، نسبت به تو مخالفت و گستاخى کنند». (فراز 52)

براى گزینش، یک معیار اساسى و کلى وجود دارد که از آن با عنوان «شایستگى» یا «صلاحیت» یاد مى‏شود و همه معیارهاى جزئى از آن منشعب مى‏گردد

4. کوتاهى در امور ذیل به سبب غفلت و فراموشى؛

و در اثر غفلت، کوتاهى ننماید در:

الف) رساندن نامه‏هاى کارگزاران زمامدار به او (فراز 52)

ب) دادن پاسخ شایسته از طرف زمامدار به نامه‏هاى کارگزاران وى (فراز 52)

5. سست بستن قراردادها؛

باید قراردادهایى که براى تو تنظیم مى‏کند سست و آسیب‏پذیر نباشد. (فراز 52)

6. ناتوانى در حل و فصل قراردادهاى مسأله‏دار؛

و از یافتن راه حل براى قراردادى که به زیان تواست، عاجز نباشد. (فراز 52)

7. جهل نسبت به جایگاه و مرتبه خویش و دیگران؛

و نسبت به ارزش و منزلت خویش در کارها ناآگاه و بى‏اطلاع نباشد.

که شخص ناآگاه از منزلت خویش، از ارزش و جایگاه دیگران ناآگاهتر خواهد بود. (فراز 52)

8. ظاهرسازى و تظاهر به خوش خدمتى؛

سپس در انتخاب آنان هرگز به فراست و خوش‏بینى و خوش گمانى خود تکیه مکن، چرا که مردان زرنگ طریقه جلب‏نظر و خوش‏بینى زمامداران را با ظاهرسازى و تظاهر به خوش خدمتى خوب مى‏دانند، در حالى که در پشت این ظاهر جالب هیچ‏گونه امانتدارى و خیرخواهى وجود ندارد. (فراز 53)

9. مغلوب بزرگى کارها شدن؛

باید براى هر بخشى از کارهایت رئیسى انتخاب کنى که کارهاى مهم وى را مغلوب و درمانده نسازد. (فراز 54)

10. پریشان شدن از فراوانى کار؛

و کثرت کارها او را پریشان و خسته نکند. (فراز 54)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید رضا نوری

گفتگوی دکتر فرهاد تجری با ایسنا

یک نماینده پیشیین مجلس:

تریبون سازمان ملل بهترین فرصت برای تبیین ظلم کشورهای ظالم است
» سرویس: سیاسی - سیاست داخلی
کد خبر: 94070401349
شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
tajari.jpg

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی می‌گوید که تریبون‌ سازمان ملل بهترین فرصت برای تبیین مواضع حق طلبانه جمهوری اسلامی و ظلم‌های کشورهای ظالم علیه ملت ایران است.

فرهاد تجری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره‌ی اولویت‌های رئیس جمهور در سخنرانی سازمان ملل اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص این سفر و فضای بعد از توافق هسته‌ای و با قدرت دیپلماسی و گفتمان خاصی که ایران در عرصه‌ی بین‌الملل ایجاد کرده است آقای روحانی می‌تواند هجمه تبلیغاتی علیه مردم ایران و نظام جمهوری سالامی را با گفتمان خاص خود خنثی کند.

وی با بیان این که پیام ایران به دنیا پیام حق طلبی، انسان دوستی و احترام به شان و کرامت انسانهاست، افزود: در فضایی که غربی‌ها و صهیونیست‌ها چهره‌ای خشن از اسلام معرفی می‌کنند و در صدد ایجاد اسلام هراسی هستند. آقای روحانی می‌تواند وجهه اصلی اسلام و مشخص نظام و مردم عزیزمان را نشان دهد.

این فعال سیاسی اضافه کرد: امروز کشور ما را با برند دفاع از مظلومان می‌شناسند. روحیه آزادگی و استکبار ستیزی در مردم ما وجود دارد و امروز ضرورت دارد که رئیس جمهور در این فضاسازی‌های کاذب علیه ملت ایران، ضمن احترام به حقوق و حرمت دیگران پیام آزادگی و جلوگیری از استبداد را به جهان برساند و اجازه کمرنگ شدن آن را ندهد.

وی با اشاره به هفته دفاع مقدس و تقارن آن با سخنرانی در سازمان ملل یاد آور شد: مردم و نظام ما در مسیر استکبار ستیزی و آزادی شهدا و هزینه‌های مادی و معنوی زیادی تقدیم کرده‌اند اما به ناحق انگشت اتهام حمایت از تروریسم را به سوی ما نشانه رفته‌اند در حالی که تروریست‌ها دست پرورده خوداستکبار هستند و نظام و مردم ما از قربانیان ترورسیم به حساب می‌آیند. به همین دلیل رئیس جمهور بهتر است به این موضوع نیز اشاره کند.

تجری در ادامه تاکید کرد:‌با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در حفظ عزت، مصلحت و حکمت در مواضع کارگزاران نظام می‌تواند کمک زیادی به رئیس جمهور کند تا از موضع اقتدار، پیام خود را عزتمندانه و با حکمت به جهانیان برساند و با عقلانیت آقای روحانی این انتظار از او می‌رود که از فضا استفاده و پیام حق طلبی، ازادی واستکبار ستییز ایران را منتقل کند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پایان به ابزارهای روحانی در این سفر اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور می‌تواند در نطق خود که مطمئنا در کانون توجه جهانیان است همچنین در ارتباط با رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف که بعضا تریبون استکبار هستند و در نشست‌ها و دیدارهای دو جانبه و چندجانبه از فرصت استفاده کرده و پیام ملت ایران را به جهانیان برساند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید رضا نوری