فرهادتجری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تلاش آمریکا برای مخدوش کردن چهره ایران به دلیل آزمایش موشکی گفت: در ایام مذاکرات هسته ای قابل پیش بینی بود که آمریکا از تعهدات خود به بهانه های مختلف شانه خالی کند، به همین جهت تلاش شد در برجام مسائل غیر هسته ای و به خاص موشکی مطرح نشود و توانستیم بحث هسته ای را از بینه دفاعی کشور جدا کنیم. با این حال شاهد هستیم که آمریکا به بهانه آزمایش موشکی ایران درتلاش است نشان دهد ایران برخلاف قطعنامه 2231 که به دنبال برجام تصویب شد عمل می کند.

غرب تلاش دارد فرآیند اجرای برجام را مختل کند

منتخب مردم قصرشیرین برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مباحثی جز هسته ای ربطی به توافق ندارد، ادامه داد: امروز تقریبا همان پیش بینی که درباره غرب و آمریکا وجودداشت محقق شد و متاسفانه استکبار با شیطنت تلاش دارد حقوق ایران در عرصه بین المللی تضیع کند و با اختلال در فرآیند برجام از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

وی تاکید کرد: همان طور که مقام معظم رهبری، ریاست جمهور و رئیس مجلس شفاف عنوان کردند، مباحث دفاعی هیچ ارتباطی به مباحث انرژی هسته ای ندارد و تلاش غرب برای نقص برجام ناکام آمده و امیدواریم که رسوایی آمریکا در زمینه عدم پایبندی به تعهداتش در عرصه بین المللی مشخص شود.

تجری توصیه کرد: با این حال می طلب که در مقابل زیادی خواهی آمریکا و غرب، مسئولان نظام محکم بایستند و اجازه دخالت و فرافکنی به آنها داده نشود.

هدف آمریکا از برهم زدن برجام

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس هشتم در خصوص نیت آمریکا برای بر هم زدن برجام گفت: آمریکایی ها تصور نمی کردند که جمهوری اسلامی بتواند به این خوبی مسیر شفاف سازی هسته ای را طی کند. این مسیر با همت مسئولان محقق شد و امروز غرب دارد با بهانه های مختلف نظام جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهد.
وی ادامه داد با این حال امروز با تدبیر و شکل گیری توافقات به جهانیان ثابت شد فضاسازی علیه ایران کاذب بوده و دنیا تنها به فکر خلع سلاح ایران بود است. بر این اساس آمریکا تلاش دارد فضاسازی جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایجاد کند و ما را به چالش بکشاند. آمریکا جز اینکه ایران را به چالش جدیدی بکشد هدف دیگری از بر هم زدن برجام ندارد.

تصویب قطعنامه ای علیه ایران سخت خواهد بود

تجری در این باره که آیا آمریکا می تواند قطعنامه ای علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل مصوب کند یا خیر، گفت: این کار فرآیند و مسیر خاص دارد اما قطعا آنها از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد بود. اما یکی از محاسن دیپلماسی هسته ای که پیش آمد زبان گفتمان و روشنگری فعالیت های ایرن بود ما توانستیم حقانیت و شفافیت خود را به جهانیان ثابت کنیم.

وی تاکید کرد: در بحث موشکی همان طور که مسئولان ارشد اعلام کردند ایران از هیچ سلاحی برای کشتار جمعی غیر در مقام دفاع استفاده نکرده است. بنابراین فرآیند تصویب قطعنامه ای علیه ایران سخت خواهد بود.

عضو سابق کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هشتم اظهار داشت: غرب به دنبال آن است که توان ایران را زیر سوال برد و برای این کار از ابزارها و جایگاه های بین المللی از جمله سازمان ملل و آژانس بین االمللی انرژی هسته ای استفاده می کند. در مقابل ماهم نباید کوتاه بیایم و با شناخت درستقواعد بازی در عرصه دیپلماسی با آنها مقابله کنیم.

لغو برجام در صورت تصویب هر گونه تحریم

وی با بیان اینکه اگر در نهایت آمریکا بتواند علیه ایران تحریم هایی را در سازمان ملل تصویب کند، نقص برجام خواهد بود، توضیح داد: از آنجایی که مقام معظم رهبری در شروط 9 گانه خود تاکید کرده اند اعمال هر گونه تحریم به معنای لغو برجام محسوب می شود بنابراین اگر آمریکا موفق شود به بهانه آزمایش موشکی ایران، قطعنامه ای علیه ما در شورای امینیت سازمان ملل صادر کند، برجام از نگاه ما و بر اساس تاکید مقام معظم رهبری لغو خواهد شد.

اگر حادثه منا تعمدی باشد می توان دادگاه کیفری موضوع را دنبال کرد

تجری درادامه به حادثه منا اشاره کرد و این حادثه را از ابعاد حقوقی بررسی کرد و گفت: باید بررسی شود که حادثه منا، بر اثر سهل انگاری رخ داده یا تعمدی در شکل گیری این حادثه وجود داشته است. تعیین تعمدی آن خیلی سخت است، اگر فقط ایرانی ها درا ین حادثه فوت کرده بودند راحت می توانستیم تعمدی بودن را اثبات کنیم اما مسلمانان کشورهای دیگر نیز دراین حادثه جان خود را از دست دادند. با این حساب اثبات سو نیت در این حادثه بسیار سخت و پیچیده است.

وی ادامه داد: اگر بتوان عمدی بودن حادثه را اثبات کرد می توان موضوع را در دادگاه کیفری قابل تعقیب است و یا در دادستانی کیفری بین المللی که در لاهه مستقر است پرونده ای تشکیل داد. ایران می تواند چنین فرآیندی طی را کند بنابراین بهتر است دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه پیگیر ماجرا باشد و بر اساس اسنادی که در اختیار دارند از جمله اظهار نظرهای زائران و دوربین های مدار بسته بحث تعمدی بودن را دنبال کنند.

تجری تاکید کرد: از آنجایی که ایران اساسنامه دیوان کیفری را نپذیرفته است ودر ICC عضویت نداریم نمی توانیم طرح شکایت کنیم از سوی دیگر اگر عربستان هم عضو این نهاد بود می توانستیم پیگیر حادثه باشیم. بنابراین از این مسیر هم نمی توانیم این مسئله را به سرانجامی برسانیم.

منتخب مردم قصرشیرین در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار داشت: سهوی یا تعمدی بودن حادثه تغییردر پرداخت دیه به خانواده های آسیب دیده در حادثه منا نمی شود و باید دولت ریاض نسبت به پرداخت دیه و غرامت اقدام کند./