تاکید براستفاده از ابزار پیشرفته برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به زندان‌ها
فرهاد تجری نایب رییس کمیسیون اصل نود مجلس دهم درخصوص توزیع مواد مخدر در زندان‌ها به خانه ملت، گفت: برای جلوگیری از ورود و توزیع مواد مخدر در زندان ها و مقابله با هرگونه جرم اگر از هر ابزاری استفاده شود، مجرمان با استفاده ازابزار و فنآوری های جدید بزه و جرائمی را به میدان می آوردند؛ بنابراین با توجه به سودآوری بالا و محدودیت ها افرادی هستند که با اعمال مجرمانه، ریسک و خطر انجام جرم را می پذیرند.
نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه زندان‌ها محدودیت ها و حفاظت‌های شدیدی وجود دارد، افزود: برخی متهمان و مجرمان وابستگی شدیدی به مواد مخدر دارند و این وابستگی باعث می شود که انگیزه کافی برای سرمایه گذاری در حوزه مواد مخدر حتی برای مجرمان دیگر را نیز فراهم کنند، بنابراین با استفاده از امکانات و ابزار روز درصدد هستند که به مقاصد و اهداف خود مبنی بر نفوذ مواد مخدر به زندان ها دست پیداکنند.
وی با بیان اینکه نظارت ها درجهت جلوگیری از ورود مواد مخدر به زندان ها به اندازه کافی وجود دارد، تصریح کرد: اما برای حفاظت بهتر و بیشتر باید از ابزارهای پیشرفته تری استفاده کرد که هیچ ذهنی به سمت و سوی استفاده از این شیوه‌ها سوق پیدا نکند، به عنوان مثال فرد مجرم درخارج از زندان پیراهن خود را درداخل مواد مخدر برده و پس ازخشک شدن این پیراهن را به داخل زندان می برد، دراین شرایط چطور می توان متوجه وجود مواد مخدر در این پیراهن شد؛ بنابراین برای جلوگیری ازورود و توزیع مواد مخدردرزندان ها دربرخی بخش ها نیاز به ابزار پیشرفته الکترونیکی و مجهز وجود دارد.
تجری با تاکید بر اینکه سازمان زندان ها باید با توجه به نوآوری های مجرمان از روش ها و ابزارهای پیشرفته برای مقابله با این مشکل استفاده کند، گفت: به طورحتم سازمان زندان ها برای استفاده از ابزارهای پیشرفته نیازمند حمایت‌های مالی است، بنابراین با امکانات یدی، بصری و بدیهی امکان کشف مواردی نظیر ورود مواد مخدر در زندان ها نیست؛ از این رو به طورحتم رصدها و نظارت های کنترلی و به روز باید انجام شود که با توجه به منابع مالی سازمان زندان ها مشکلاتی دراین حوزه وجود دارد.
این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه در تمامی جوامع سیستم تعقیب و گریز پلیس پس ازارتکاب جرم کارایی پیدا می کند، افزود: درحال حاضر ممکن است یک زندان از هرجهت به علوم و فنون روز و پیشرفته کشف جرم مجهزباشد اما تمامی زندان ها را نمی توان با بودجه و منابع محدودی که وجود دارد پوشش داد.
نایب رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برخی زندان‌ها حتی یک مجرم هم امکان دسترسی به مواد مخدر ندارد، تصریح کرد: نظارت ها کامل و کنترل ها کافی و ابزارهای پیشرفته نیز وجود دارد، اما دربرخی بخش ها شرایط متفاوت بوده و درحال حاضر اگر کنترل سازمان زندان‌ها با همین بضاعت محدود نبود به طورحتم این حجم از کشفیات حاصل نمی شد بنابراین کنترل بر زندان ها خوب اما کافی نیست.
ورود و توزیع مواد مخدر در زندان ها نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته است
این درحالی است که مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در گفت وگو با خانه ملت، درخصوص توزیع مواد مخدر در زندان ها، گفت: متاسفانه درشرایطی که مواد مخدر درجامعه وجود دارد، شاهدیم که متاثر از یکسری راه‌ها، این مواد به داخل زندان ها و مراکز حفاظت شده نیز راه پیدا می‌کند.
وزیردادگستری با اشاره به اینکه تلاش های جدی از سوی مسئولان برای مقابله با ورود مواد مخدر به زندان ها صورت گرفته است، افزود: اما این موضوع واقعیتی است که متاسفانه وجود دارد، البته امکانات لازم از سوی سازمان زندان ها در زندان ها برای جلوگیری از این موضوع وجود دارد اما هوش خلافکاران و مجرمان دربرخی شرایط بسیار زیاد است.
مصطفی پورمحمدی
وی با تاکید براینکه از زندان ها برای جلوگیری از ورود مواد مخدر و توزیع آن حفاظت های خوبی صورت می گیرد، تصریح کرد: خلافکاران و مجرمان از هوش های شیطانی جدی برخوردارهستند و این موضوع تاکنون آسیب‌ها و گرفتاری‌های بسیاری را به وجود آورده است.
پورمحمدی با بیان اینکه ورود و توزیع مواد مخدر در زندان ها نسبت به گذشته کاهش بسیاری داشته است، تصریح کرد: متاسفانه این مشکل هنوزهم وجود دارد که برای مقابله با آن باید به مباحثی مانند بودجه و امکانات توجه اساسی داشت، البته سازمان زندان ها گرفتاری های زیادی دارد و به طورحتم بودجه مشکل اصلی و جدی این سازمان است.

وزیردادگستری با اشاره به اینکه دولت و مجلس به دنبال حمایت های جدی از سازمان زندان ها هستند، گفت: اما واقعیت آن است که کمبودها در سازمان زندان ها همچنان جدی است./