عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفت‌و‌گو با تسنیم:
دولت لایحه تکمیلی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را ارائه کند
شناسه خبر: 1125724 سرویس: استانها
۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
منطقه آزاد
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: تبدیل شدن منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین به منطقه آزاد تجاری یکی از ضرورت‌های جدی استان است که باید در اولویت سفر رئیس‌جمهور قرار گیرد.

فرهاد تجری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با تأکید بر تبدیل منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین به منطقه آزاد تجاری اظهار داشت: از دولت حداقل انتظار این است که به تصویب لایحه تبدیل منطقه ویژه قصرشیرین به منطقه آزاد تجاری کمک کند و اجرای این طرح را یکی از اولویتهای اساسی کار خود قرار دهد.

وی افزود: منطقه آزاد تجاری قصرشیرین یکی از طرحهایی است که نیاز به مصوبه و تجهیزات دارد و همانطور که لایحه منطقه آزاد تجاری در سایر مناطق آزاد کشور تصویب شده است این طرح نیز باید با پیگیری جدی نمایندگان مجلس از سوی دولت اجرا شود.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب در مجلس با بیان اینکه امکان تصویب این لایحه در شکل قانونی بسیار سخت شده است، عنوان کرد: از دولت انتظار می‌رود که لایحه منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را در قالب یک لایحه تکمیلی به مجلس معرفی و زمینه‌های تصویب آن را فراهم کند.

وی با بیان اینکه انتظارات و توقعات مسئولان استانی باید از دولت معقول و منطقی باشد نه مشورتی، گفت: این انتظارات باید بر اساس اقتضائات و توانایی‌های دولت باشد، زیرا دولت اعلام کرده است که پروژه جدید دارای بار مالی را تعریف نخواهد کرد و تنها به پروژه‌های نیمه‌تمام و مصوبات سفرهای گذشته می‌پردازد.

تجری با تأکید بر پرداخت کامل تمام هزینه‌ها و تبعات مرزنشینی از سوی مردم استان کرمانشاه در سال‌های جنگ تحمیلی بیان کرد: مردم این منطقه از جان و مال خود برای دفاع از کشور گذشتند که نشانه این از خود گذشتگی جمعیت 80 هزار نفری قصرشیرین پیش از جنگ به 25 هزار نفر کنونی است.

وی رونق مرزها، امکان ظرفیت بخشی و تردد از مرز سومار و راههای گیلان‌غرب و از سرگیری تردد زوار از مرز خسروی را از خواسته‌های جدی مردم و مسئولان استانی دانست و اظهار کرد: یکی دیگر از خواسته‌های مسئولان استانی کمک به منبع آبی در حوزه‌های شهرستانی است، زیرا شبکه‌های پایین دست آب در حوزه گیلان‌غرب به صورت یک معضل جدی درآمده است که البته وعده‌های خوبی از سوی وزارت نیرو و سازمان آب کشوری در این رابطه داده شده است.

تجری در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال از ظرفیت مرزهای استان حداکثر استفاده انجام شده است، گفت: با وجود اهمیت مرزها و صادرات هنوز از ظرفیت مرزهای استان کرمانشاه به خوبی استفاده نشده است و دولت باید تدبیری بیاندیشد که از ظرفیت این مرزها نهایت استفاده انجام شود و مرزها که همیشه تهدیدی برای مردم مرزنشین بوده است به یک فرصت تبدیل شود.